Hyresgästföreningen i Almedalen

Välkommen till vår "Bostadspolitiska dag" under Almedalsveckan. Boka in onsdagen den 6 juli för att lyssna på spännande bostadspolitiska samtal. Då förvandlas Hotell Wisby Strand Congress & Event i Visby till Hyresgästernas hus. Hyresgästföreningen arrangerar ett flertal bostadspolitiska samtal och debatter under dagen med en lång rad inbjudna gäster. Har du inte möjlighet att närvara kan du följa seminarierna via vår Youtubekanal.

Det är totalt fem seminarier under onsdagen, programmet i sin helhet har du här.

Onsdag 6 juli 8.30 - 9.15
"Hur svårt kan det va? Om att renovera så att folk kan bo kvar"
Hundratusentals lägenheter i Sverige behöver renoveras. Enligt en rapport från Boverket flyttar minst 25 procent av hyresgästerna strax innan, under eller efter en ombyggnad. Går det att genomföra renoveringar så att både hyresgäst och fastighetsägare blir nöjda?

Onsdag 6 juli 9.30 - 10.15
"Politik eller marknad - vem styr bostadspolitiken"
I Sverige råder ett enormt underskott på bostäder och trångboddheten ökar. Om detta är alla överens. Så varför går det så trögt?

Onsdag 6 juli 10.30 - 11.15
"Var ska företagens anställda bo?"
För att kunna attrahera utländska investerare, studenter och forskare krävs att vi kan erbjuda rimligt prissatta bostäder i våra tillväxtområden. Men hur skapar vi denna bostadsmarknad?

Onsdag 6 juli 12.00 - 13.15
"Var så god och bygg!"
Bostadsbristen finns i hela Sverige och är störst där flest vill bo – i goda lägen med närhet till jobb, service och infrastruktur. Utifrån 10 större städers översiktsplaner visar vi var tusentals bostäder kan byggas.

Onsdag 6 juli 13.45 - 14.45
"Vilka diskrimineras på den krisande bostadsmarknaden och varför?"
En konsekvens vid en krisande bostadsmarknad är godtyckliga val av hyresgäster utifrån etnicitet, tro och sexuell läggning bland annat. Debatten tar upp problemets karaktär och samband med bostadssegregationen.

Här nedan kan du se alla onsdagens seminarier - som en filmserie.

Vi smygstartar med ett seminarium redan på tisdagen som handlar om ungas bostadsituation.
Tisdag 5 juli 17.00 - 18.00
"Young adults - where to find housing? Om ungas bostadssitutation"
Almost 300,000 young adults looking for housing in Sweden today. That's an increase of 36% in 10 years. It is a situation they share with young people in several other countries in Europe. The young adults housing situation will be discussed based on research from Sweden and Bosnia-Hercegovina

Vi avslutar våra seminarier med spännande filmvisning.
Torsdag 7 juli 19.00 - 21.00
"Den svenska bostadsmarknaden - 100 år av repriser"
Följ med på en resa genom bostadspolitiken de senaste hundra åren. Hur uppstod den, hur har den utvecklats och var befinner vi oss idag?

Självklart finns vi på plats hela veckan. Du hittar oss och vårt tält på Cramérgatan - titta förbi på en kopp kaffe och prata om hyresrättens framtid.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.