Högre värmekostnader, stora skillnader i landet

Priserna på fjärrvärme har från årsskiftet höjts med i genomsnitt 1,2 procent. Samtidigt har de allmänna priserna under 2015 ökat marginellt med 0,2 procent enligt KPI. Priserna skiljer också rejält mellan landets kommuner. Värmen kostar 560 kronor mer i månaden i en normalstor lägenhet i Åsele kommun som har landets högsta fjärrvärmepris jämfört med Luleå, som har landets lägsta fjärrvärmepris.

Det visar den årliga Nils Holgerssonundersökningen, som kartlägger avgifter och taxor för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.

-Konsumentens ställning är svag eftersom fjärrvärmebolagen har en monopolställning. Det är därför viktigt för konsumenterna att vi granskar fjärrvärmepriserna och belyser orimliga skillnader, säger Mari-Louise Persson, ordförande i Nils Holgerssongruppen.

-Det är särskilt viktigt just i år eftersom vår granskning visar att de prismodeller som används för fjärrvärmen varierar mycket.

Det är lika svårt att jämföra fjärrvärmebolag som mobilabonnemang. Skillnaden är att du kan byta mobiloperatör men du kan inte byta fjärrvärmebolag. Det är svårt att förstå hur prisets sätts och vad man betalar för.

Under de 20 år som Nils Holgerssonundersökningen genomförts, har priserna på fjärrvärme ökat mer än konsumentprisindex varje år. I år är den genomsnittliga höjningen 1,2 procent, samtidigt som den allmänna prisnivån är i princip oförändrad.

Medan till exempel elpriset sjunkit sedan 2014, har fjärrvärmen i stället blivit dyrare. Det finns dessutom en stor variation i priserna på fjärrvärme när man jämför landets kommuner.

-Att det finns prisskillnader kan delvis förklaras av att det kostar olika mycket att producera och leverera fjärrvärme på olika orter. Men prisskillnaderna är trots det alldeles för stora. Det är orimligt att kostnaden för uppvärmning av en lägenhet är upp till 560 kronor högre per månad för samma förbrukning, beroende på var man bor, säger Mari-Louise Persson.

Kommuner med högst månadskostnad för en vanlig trerumslägenhet

1. Åsele                               1 101 kr
2. Munkedal                       1 090 kr
3. Mörbylånga                    1 072 kr
4. Bräcke                            1 032 kr
5. Lund                               1 032 kr

Kommuner med lägst månadskostnad för en vanlig trerumslägenhet
1. Luleå                               541 kr
2. Oxelösund                      592 kr
3. Boden                             629 kr
4. Ljungby                          640 kr
5. Köping                            667 kr

Fakta om undersökningen:
I Nils Holgerssonrapporten ”flyttas” en flerbostadsfastighet genom landet och kostnaderna för el och fjärrvärme, sophämtning, vatten och avlopp jämförs. Årets resultat presenteras i omgångar.

Fastighetsägarna, HSB, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och SABO står bakom undersökningen.