Stöttning som framgångsrecept i Storsjöbygden

ENGAGEMANG. För Storsjöbygdens hyresgästförening, som har hand om sju Norrlandskommuner, är det sedan länge något av en tradition att alltid satsa stort på stöttning.

De arrangerar LH-utbildningar där deltagarna bjuds på både tips och idéer, även speciella ordförandeträffar ordnas med samma programinnehåll.

– Men det är inte bara vi från föreningshåll som ger stöd. Vi har även kommit på att det är en bra idé att låta lokala föreningar vara mentorer åt varandra. Det finns mycket kunskap och erfarenhet ute i våra LH som är viktigt att ta vara på, säger Annki Strömberg, ordförande i Hyresgästföreningen Storsjöbygden.

Ett av de senaste tillskotten i form av LH i Annkis distrikt finns i Riksbyggens område i Östersund. Det var efter ett medlemsmöte som
det bestämdes att en lokal förening skulle bli till.

– Extra roligt är att många barnfamiljer är med, och de ordnade snabbt flera evenemang för just barnen. Vi har varit med och stöttat med det mesta sedan starten, bland annat vid både års- och bostadsmöten, säger Annki.

Liksom på många andra håll är det dock ofta oron att axla uppdrag i en styrelse som är den högsta tröskeln att ta sig över när det gäller fördjupat engagemang. Men genom stöttning går det alltså att kringgå problemet.

– Det gäller att avdramatisera det hela, det är ju ingen jättegrej. Allt handlar egentligen bara om att få till en grupp. Bostadspolitik, som vi sysslar mycket med också, är ett annat begrepp som folk brukar rygga för, men det är samma sak där. Avdramatisera och förklara med andra ord vad det egentligen innebär, säger Annki.

Ett annat tips från Annki är att så frön som kan skördas senare. Hon berättar att de tidigare i ett område engagerade barn som fick bilda en egen mini–LH med styrelse och liten budget. De tog sitt uppdrag på största allvar och sparade pengar som senare bekostade en lekstuga.

– Tyvärr rann det hela ut i sanden eftersom lokalen barnen använde fick en vattenläcka som inte åtgärdades på många år. Men vi pratar om att lyfta det här igen. Ska man föryngra, varför då inte börja redan med barnen, säger Annki Strömberg.

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 5 2018.

Engagerade barn som fick bilda en egen mini–LH med styrelse och liten budget. De tog sitt uppdrag på största allvar och sparade pengar som senare bekostade en lekstuga. Foto: Anders Rubensson.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.