Mat och konst skapar trygghet i Uppsala

GRANNSKAP Mat och konst är två metoder för att nå ut och skapa trygghet.

– Visst bidrar vår verksamhet till ett lugnare område, säger Ylva Palm, ordförande för en lokal hyresgästförening i östra Uppsala.

Hon har varit ordförande för lokala föreningen Arkitekten i 20 år. Den ligger i stadsdelen Salabackar. Föreningen har många aktiviteter och ett säkert kort är – mat.

– Ja, bjuder vi på mat kommer många. För att nå äldre ordnade föreningen bakning av struvor, en flottyrkokt kaka som i regel bakas i struvjärn. Det blev succé. Många utlandsfödda frågar också om de kan få laga och bjuda på mat från sina hemländer, fortsätter Ylva Palm. Och det får de gärna Problemet är bara att samlingslokalen är stor och köket litet.

Även konst är attraktivt i bostadsområdet som har 321 lägenheter. Den kände ungerskfödde skulptören Istvan Varga bor här och i området står också hans skulptur Val med unge. Den restaurerades förra året och till invigningen kom många hyresgäster.

I föreningen ordnas också konstrundor, föreläsningar, bokbytarkvällar, studiecirklar. och loppis. Dessutom regelbundet bostadsmöten.

– Vi har en bra dialog med Uppsalahem och undviker på så sätt många missförstånd, säger Ylva Palm.

Men när företaget ville stänga tvättstugan blev det ett ramaskri och fastighetsägaren fick backa.

– De hade inte så bra argument, men det hade vi.

Det har stundtals varit oroligt i Salabackar men just nu är det lugnt. Föreningens verksamhet bidrar också till att skingra ensamhet hos många.

– Ja, speciellt på sommaren. Då sitter vi ofta tillsammans ute och
fikar. Ylva Palm har själv bott länge i området.

Och så här förklarar hon varför föreningen har en så bra verksamhet och har hållit i så många år:

– Vi har roligt!

Inför årsmötena ringer ledamöterna i styrelsen till presumtiva nya ledamöter eller besöker dem i hemmet.

– Det underlättar rekryteringen och är bättre än lappar!

Reportaget har tidigare publicerats i Hyresgästen nummer 2 2019.

Konstnären Istvan Varga klipper bandet när hans restaurerade staty Val med unge återinvigdes. Astrid Hage och Maj Rohlin flankerar honom. Foto: Ylva Palm.

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.