Konst gör boendet bättre

Boendemiljö. Runt om i landets bostadsområden finns konst, massor av konst. Den finns i form av väggmålningar, statyer, blinkande lampor, bockar och installationer. Den påverkar, engagerar, förskönar. Men det är brist på bostäder och många lider av höga hyror efter ombyggnad. Ska verkligen pengar läggas på utsmyckning i det läget? ”Jag förstår om många känner så”, säger Marie Linder, ordförande för Hyresgästföreningen.

Vad har de gemensamt i Örebro, Jönköping, Huskvarna, Karlstad, Stockholm och Söderhamn? Jo, där finns konst och utsmyckningar i bostadsområdena. I Örebro skapade konst drömtvättstugan, i Jönköping träffas hyresgästerna i konsthallen – granne med Willys i köpcentrumet – i Huskvarna rör inte en kotte den fina väggmålningen, i Karlstad förändrade konst en ful parkeringsplats, i Handen utanför Stockholm tryckte hyresgästerna grönt för "ja" och rött för "nej" och i Söderhamn hade hyresgästerna roligt när de målade bockar.

– Det är viktigt att vår boendemiljö är vacker och tilltalande och samspelar med dem som bor där, säger Marie Linder, Hyresgästföreningens förbundsordförande.

I det sammanhanget är konsten en del av flera metoder, fortsätter Marie, som också förstår att en hyresgäst som till exempel länge väntat på att få en sliten ytterdörr utbytt, reagerar om bostadsföretaget då lägger stora pengar på konstnärlig utsmyckning.

Olika sätt att se på konst

Ester Barinaga forskar kring ämnet och är ordförande för stiftelsen Förorten i centrum. Hon tycker att processen och dialogen med hyresgästerna är viktigast, inte konstnärens frihet att utforma ett konstverk som han eller hon vill.

– De som ska leva med konstverket måste få vara med och bestämma vad det ska handla om, hur det ska se ut, säger Ester Barinaga.

Hon har heller ingenting emot om hyresgästerna själva förskönar till exempel en vägg med hjälp av en konstnär. Marie Linder känner stark sympati för det synsättet.

– Ja, det är viktigt att ta till vara alla människors skapande kraft, säger Marie Linder.

Samtidigt kan konstverk som professionella konstnärer utformar ändå få en praktisk betydelse. Marie Linder tar en staty som exempel, som dels kan vara vacker eller läcker att se på, dels kan användas av barn att klättra på.

Steril och tråkig miljö inbjuder till klotter och förstörelse

Jakob Dolk Gillar också konst. Han är ordförande för Hyresgästföreningen i Vätterbygden som omfattar Jönköpings och Habo kommuner. Han menar att en steril och tråkig miljö inbjuder till klotter och förstörelse och då måste kommuner och fastighetsägare sanera och reparera till stora kostnader.

– Då är det bättre att arbeta förebyggande och stötta lokala konstnärer och andra som kan dekorera och försköna bostadsområden i dialog med de boende, säger Jakob Dolk.

Även regeringen anser att det är viktigt med en bra utemiljö och konstnärlig utsmyckning av bostadsområden. För 2016 avsattes 200 miljoner kronor till särskilt utsatta områden.

Så kan konst förändra ett  bostadsområde

1. Konst kan bli en mötesplats för hyresgäster (se reportage om konsthallen i Jönköping).

2. Naturligtvis ska hyresgästerna vara delaktiga. I Söderhamn hade de kul när de målade Hälsingebockar (läs om julbocksmålning i Söderhamn).

3. Konst kan engagera och låta hyresgästerna få göra sina röster hörda (läs
artikel om hur de röstar i Handen).

4. Konst kan ge hyresgästerna direkt inflytande över hur en tvättstuga ska utformas (läs artikel om drömtvättstugan i Örebro).

5. Konst kan förändra ett bostadsområde och göra det roligare att komma hem på kvällen (läs hur konst förändrade bostadsområde i Karlstad).

Reportaget är publicerat i Hyresgästen nr 6 2016.

Simon Schmidt och Daniel Carlsson blir glada av konst. Foto: Per-Erik Jäderberg

Vill du också göra skillnad?

Som förtroendevald kan du verkligen göra skillnad och förbättra både för dig själv och för andra hyresgäster.