Hyresnämnden avslår Signalistens krav om hyreshöjningar i Råsunda

2019 ville Solnas allmännytta Signalisten höja hyrorna kraftigt för 570 lägenheter i Råsunda, då de ansåg att hyrorna är för låga. Hyresgäst­föreningen menade att kraven om hyreshöjningar var oskäliga och att hyrorna inte skulle höjas. Signalisten drev då vidare ärendet om höjning till hyresnämnden som nu efter en över fyra år lång process kommit med ett beslut - Signalistens krav avslås och att hyrorna ska vara oförändrade.

Efter en långdragen process på nästan fyra år har nu hyresnämnden kommit med ett besked om de 570 lägenheter i Råsunda som den allmännyttiga stiftelsen Signalisten kraftigt ville höja hyrorna för. Signalisten yrkade på en höjning mellan 9 och 74 procent. Hyresnämnden avslår Signalistens krav och fastställer att hyrorna ska vara oförändrade.

– Det är en sådan enorm lättnad. Vi som bor här har mått jättedåligt under de här fyra åren. Vi har kämpat så hårt och så länge och att hyresnämnden nu går på vår linje är en fantastisk känsla. Det är som att man kan andas fritt igen, säger Peter Karlsson, förtroendevald i lokala hyresgäst­föreningen Råsunda.

– Jag tycker att hyresnämnden har lämnat ett väl motiverat beslut och det är tydligt att vår argumentation och vår bevisning har varit stark, säger Monicka Sparrman, hyresgästernas juridiska ombud från Hyresgäst­föreningen.

Hyresgäst­föreningen inställning har varit att hyran inte ska höjas, förhandlad hyra ska gälla. Den principen är viktig för hyresgästers trygghet; att inte behöva gå och vara oroliga med hot om flera års retroaktiva höjningar över sig i åratal. Att hyresnämnden avslår Signalistens krav är en framgång för trygghet och stabilitet för landets hyresgäster.

– Vi är väldigt glada över att hyresnämnden delar vår uppfattning om att hyresvärdens krav är obefogade. Vi hoppas nu att hyresgästerna kan pusta ut efter fyra års stress och otrygghet, och att Signalisten nu respekterar hyresnämndens beslut, säger Sara Irenius, förhandlingsledare, Hyresgäst­föreningen.

När hyresvärdar kräver så här stora hyresförändringar så beror det nästan alltid på att husen och lägenheterna rustats upp till ny standard. I Signalistens bestånd i Råsunda har inget sådant gjorts. Beslutet går att överklaga.

För mer information, kontakta:

Sara Irenius, förhandlingsledare, Hyresgäst­föreningen
E-post: sara.irenius@hyresgastforeningen.se