stoppade ombildningar
Collage
"Det här är en viktig seger för oss inom Hyresgäst­föreningen ”, säger regionordförande Ronny Bengtsson

Hyresgäst­föreningen välkomnar stopp för ombildningar i Göteborg

I veckan meddelade det rödgröna styret i Göteborg att stoppar de tidigare planerna på att ombilda allmännyttans hyresrätter. ”Det här är en viktig seger för oss inom Hyresgäst­föreningen. En stark allmännytta är en förutsättning för att alla göteborgarna ska kunna få en god bostad till en rimlig kostnad”, säger regionordförande Ronny Bengtsson.

De senaste åren har de borgerliga partierna med stöd av Sverigedemokraterna arbetat för att kommunens hyresrätter i stora delar av staden ska kunna ombildas till bostadsrätter. Målet var att öppna upp för utförsäljningar av hyresrätter i förortsområden som Angered, Bergsjön och Frölunda, men även i centrala stadsdelar som Guldheden, Haga och Majorna.

Därför är det glädjande att de styrande partierna i Göteborg, S, V och MP tillsammans med Centerpartiet, nu slutit en överenskommelse som innebär att inga fler kommunala hyresbostäder ska bli bostadsrätter i Göteborg under pågående mandatperiod fram till 2026.

- Stoppa ombildningarna var en fråga som vi i Hyresgäst­föreningen tryckte hårt på under hela valrörelsen 2022. Utförsäljningsvågen i Stockholm är ett avskräckande exempel. Jag vill därför tacka alla goda krafter som nu sett till att Göteborg gick en annan väg och stoppade utförsäljningen av göteborgarnas gemensamma egendom, säger Ronny Bengtsson, regionordförande för Hyresgäst­föreningen Västra Sverige.

Alla göteborgarna ska ha möjlighet till bra bostäder med rimliga hyror. Samtidigt är det är stor bostadsbrist i Göteborg och efterfrågan på lägenheter med rimliga hyror är stor. Därför är det extra viktigt att behålla de äldre hyresrätterna, som ofta har lägre hyror. De behövs för att till exempel erbjuda unga deras första bostad, för ensamstående eller äldre som har behov av lägenheter med lägre hyror. En stark allmännytta är en förutsättning för att kunna garantera det.

- Nu när ombildningsfrågan är borta från den politiska dagordningen kan vi fortsätta att fokusera på andra viktiga bostadspolitiska frågor. Många hyresgäster är oroliga för höga hyreshöjningar i samband med renoveringar. Därför är det viktigt att AB Framtiden får i uppdrag att arbeta för att anpassa renoveringsplanerna för att säkerställa att hyresgäster kan bo kvar efter renoveringar. Kommunen behöver också säkra att bostadsbyggande fortsätter även när det är tuffare ekonomiska tider, säger Ronny Bengtsson.