juridik pengar
okänd
Juridiska enheten sparade 2,4 miljoner kronor till sina medlemmar 2022.

Jurister sparade 1,8 miljoner kronor åt medlemmarna

1,8 miljoner kronor. Så mycket sparade Hyresgäst­föreningen region Västra Sveriges juridiska enhet åt våra medlemmar under 2021. "Det är ett bra kvitto på att vi hjälper medlemmarna att tillvarata sina rättigheter", säger Ellinor Rapp, jurist på Hyresgäst­föreningen.

Jurister och ärendehandläggare på Hyresgäst­föreningen region Västra Sverige hjälper dagligen våra medlemmar med råd och stöd i hyresjuridiska frågor och tvister. Ibland löser vi problemet genom ett telefonsamtal till hyresvärden, ibland måste vi ta ärendet ända till hyresnämnden, tingsrätten eller hovrätten.

Under 2021 uppgick summan som vi sparade in åt våra medlemmar till nästan 1,8 miljoner kronor. Det kan till exempel handla om hyresgäster som fått en faktura sänkt, som fått återbetalning av oskäligt hög hyra eller som fått ersättning på grund av en brist i sitt boende.

– Det är viktigt att påpeka att det här inte är pengar som hyresvärdarna betalar ut till sina hyresgäster med automatik. Oftast krävs det att Hyresgäst­föreningens juridiska enhet kopplas in och ställer ett krav till hyresvärden för att medlemmen ska få sin ersättning, säger Ellinor Rapp.

– Som hyresgäst ska du dock aldrig själv göra avdrag på hyran för en brist. Därför är det bra att känna till att Hyresgäst­föreningens juridiska experter kan hjälpa till att dels räkna ut vad som är ett rimligt krav, dels att driva kravet gentemot hyresvärden.

Ellinor Rapp betonar samtidigt att många medlemsärenden inte handlar om pengar. Vikten av att till exempel få bo kvar i sitt hem efter en uppsägning går inte att räkna i pengar. Värdet av att få en brist åtgärdad, få igenom ett lägenhetsbyte eller andrahands­uthyrning är stort, även om det inte leder till en ersättning menar hon.

Det finns mängder av andra exempel på vår medlemsnytta. Hyresgäst­föreningen backar inte bara upp medlemmar med juridisk rådgivning. Vi förhandlar även hyror och ger verktygen när hyresgäster vill engagera sig i sitt boende engagemang. Vi påverkar också beslutsfattare och bildar opinion för hyresgästernas rättigheter och boendekvalitet.

Fakta juridiska enheten i region Västra Sverige:

·     Under 2021 sparade/tjänade enheten in 1,77 miljoner kronor för våra medlemmar

·     Under 2021 fick våra jurister och handläggare 1 959 nyregistrerade ärenden/rådgivningar

·     Den nationella rådgivningen tog emot 6 788 rådgivningssamtal från vår region