föreningsklokal
Johan Öhman
Catherine Gauffin, Linnea Edvardsson och Ingrid Svensson i Hyresgäst­föreningen Kullgårdens lokal.

Hyresgäst­föreningen Kullgården får bidrag till "Din drömlokal"

I november väcktes den lokala hyresgäst­föreningen Kullgården i Lerum till liv igen efter 15 års vila. Nu har föreningen fått 100 000 kronor av Hyresgäst­föreningen för att rusta upp och tillgänglighetsanpassa den gamla föreningslokalen i området. "Vi räknar med att inviga lokalen med en riktig fest i september", säger föreningens ordförande Catherine Gauffin.

Bostadsområdet Höjden på Kullgårdsvägen i norra Lerum byggdes i slutet av 1960-talet av kommunala bostadsbolaget Förbo och består av cirka hundra hyreslägenheter i form av tvåvånings radhus. För tre år sedan uppstod en konflikt med hyresvärden Förbo som ledde till att grannarna började prata om att organisera sig på något sätt.

I höstas bildades en lokal hyresgäst­förening i området, men i brist på en egen lokal har styrelsen under vintern och våren haft sina möten i varandras vardagsrum och kök.

I samband med starten hörde föreningen talas om en särskild satsning i Hyresgäst­föreningens 100-årsfirande som går under namnet ”Din drömlokal”, där varje region får välja ut en kvarterslokal och lokal hyresgäst­förening som får ekonomiskt stöd till uppfräschning och eventuellt tillgänglighetsanpassaning.

- Vi skickade in en ansökan och i januari fick vi veta att vi blivit utvalda. Vi får 50 000 kronor till att renovera lokalen och ytterligare 50 000 för en tillgänglighetsanpassning med hörslingor med mera, säger Catherine Gauffin.

Även Förbo ställde sig positiv till uppfräschningen av den gamla föreningslokalen i området som stått tom i många år. Renoveringen kommer att pågå under hela sommaren och till invigningsfesten som är planerad till mitten av september vill de bjuda in alla hyresgäster, Förbo, lokala politiker och alla som på något sätt varit inblandade.

- Allt här på Kullgårdsvägen är väldigt eftersatt och både vi hyresgäster och Förbo har nu som ambition att få ordning på området. Nu när vi dessutom kan få tillgång till lokalen tror vi att allt kommer att bli mycket bättre, säger Catherine.