Fyra personer går in i en kvarterslokal

Var med och påverka - gå på årsmöte

Vill du vara med och påverka ditt bostadsområde? Då ska du ta chansen att vara med på din förenings årsmöte.

På den här sidan hittar du information om:
(skrolla på sidan eller klicka på den punkt du är intresserad av för att hoppa i texten)

Vad händer på ett årsmöte?

På föreningarnas årsmöte har du som medlem rösträtt och får vara med att välja vilka som leder arbetet i din förening.

Det är också på föreningens årsmöte som du har chansen att träffa personer som sitter i styrelsen och andra medlemmar. Du får tycka till om vad du tycker föreningen ska lägga extra fokus på. Du kan till exempel skriva en motion inför mötet eller nominera personer till uppdrag inom föreningen.

Vad gör en förening?

En hyresgäst­förening på stadsdels eller kommunnivå jobbar tillsammans med sina medlemmar för ett bra boende och boendemiljö för hyresgästerna.

Det är när vi jobbar tillsammans som vi har störst chans att påverka. Frågor som föreningarna jobbar med är bland annat bostadspolitisk påverkan, förhandling och med lokalt engagemang. Det kan vara allt från trygghetsvandringar till andra aktiviteter i bostadsområdena.

Information om din förenings årsmöte 2024

Här nedan hittar du information om föreningarnas årsmöten som finns i din stadsdel eller din kommun beroende på var du bor. Klicka på din förening för att hitta mer information.