Årsmöte 2022
Mostphoto

Dags för årets viktigaste möte

Som medlem tillhör du en Hyresgäst­förening som oftast omfattar en kommun. En gång om året bjuder styrelsen in till årsmöte och det är inför och under mötet du som medlem bestämmer vilka som ska ingå i styrelsen, leda Hyresgäst­föreningens arbete samt vilken verksamhet de ska bedriva.

Under årsmötet kan du som medlem:

• Välja vilka personer du tycker är lämpliga att företräda dig och dina grannar under året som kommer.
  • Vara med och bestämma vilken verksamhet föreningen ska genomföra.
  • Träffa styrelsen och andra medlemmar i ditt föreningsområde.

Vid mötet arrangeras en formell del, som leds efter våra stadgar. Ansvariga bör också lyfta aktuella och viktiga frågor för att alla ska förstå vad som förväntas av en framtida styrelse. Årsmötet är också ett trevligt event och föreningarna brukar bjuda in till både fika och någon form av underhållning.

Vad gör en Hyresgäst­förening?
Hyresgäst­föreningens idé är att engagera och organisera hyresgästerna att tillsammans äga och driva frågor kring sitt boende. Vi granskar kommunens beslut om taxor och annat som påverkar hyresgästernas hyror och boendevillkor. Målet är det goda boendet till en rimlig kostnad.

Det kan också handla om boendemiljöfrågor, kollektivtrafik, närmiljön, barnens lekmiljö och äldres rekreation med mera.  Du som är intresserad av att hjälpa till med dessa frågor är välkommen att anmäla ditt intresse. Du kan då ingå i en grupp tillsammans med andra aktiva medlemmar och vara en viktig resurs i Hyresgäst­föreningens arbete.

Några av Hyresgäst­föreningens fokusområden:

• Bostadspolitisk påverkan
  • Utveckla förhandlingsverksamheten
  • Stödja och utveckla lokalt engagemang

Om du är intresserad av att veta mer om Hyresgäst­föreningens arbete där du bor är årsmötet en bra ingång. Träffa andra medlemmar och förtroendevalda i styrelsen som kan berätta mer om deras arbete.