Hyresgäster fikar

Kampanjveckor i region Sydost: vi gör det tillsammans!

Under 2025 kampanjar vi vecka 21 och 41! Ett bostadsområde är inte bara en plats med hus och lägenheter. Det är här många landar efter en lång dag, hejar på grannarna, leker med barnen, promenerar hem med matkassarna eller skapar minnen tillsammans. I bästa fall är bostadsområdet en trygg plats, med bra belysning, rena och välskötta miljöer och där grannar känner varandra. Men så ser det inte ut överallt. Därför kommer vi under kampanjvecka 41 jobba för ökad trygghet i våra bostadsområden - alla ska kunna känna sig hemma och trygga varje dag.

Kampanjvecka 41 – ökad trygghet i våra bostadsområden

  • Vad gör vi och vilka är Hyresgäst­föreningen.
  • Vad är trygghet i bostadsområdet och hur uppnår man den?
  • Hur kan föreningarna driva trygghetsfrågor bostadspolitiskt?

Det är föreningarna som har det övergripande bostadspolitiska ansvaret i kommunen men det är ju hyresgästerna och den lokala hyresgäst­föreningen som har kunskapen om hur det är att bo i bostadsområdet. Vi kan prata och jobba för ökad trygghet i våra bostadsområden på olika sätt, därför utgår vi ifrån vad som passar bäst lokalt!

Under kampanjveckan ska föreningarna genomföra två aktiviteter var eller stötta flera lokala aktiviteter.
Kampanjgruppen

Steg för steg – så går det till

På förbundsstämman 2025 beslutades både våra nationella och lokala valfrågor. Till kampanjvecka 41 smygstartar vi regionens valarbete och fokuserar lite extra på den lokala valfrågan ”Ökad trygghet i våra bostadsområden”. Som ni kanske minns har vi jobbat med den här frågan under kampanjveckorna förut, men nu får vi chansen att dessutom fånga upp hur föreningarna lokalt kan jobba med trygghet sitt kommande valarbete

Läs mer om region Sydosts valarbete här

Kampanjveckorna är något som vi gör tillsammans och utifrån kampanjgruppens regionala kampanjplan. Under kampanjvecka 41 ska varje Hyresgäst­förening genomföra två aktiviteter var eller stötta sina lokala hyresgäst­föreningar med flera aktiviteter.

Så kan ni jobba med trygghet under kampanjvecka 41

  • Hyresgästernas trygghetsrond – passar bra till områden där ni vill påbörja ett trygghetsarbete.
  • Bomöte med tema trygghet – passar bra som aktivitet om ni redan har ett utvecklat trygghetsarbete. Passa på att bjuda in hyresgäster, kanske andra parter också, berätta om hur ni jobbar med trygghet, vilka förändringar som gjorts, hur hyresgäster kan engagera sig med mera.
  • Drop-in i kvarterslokalen – passar som en mindre aktivitet för dem som önskar vara med på kampanjveckan, men i kanske mindre omfattning. Idén är att ni öppnar lokalen vid några tillfällen för drop-in för hyresgästerna.

Mer info om aktivitetspaketen hittar ni här

Om ni lokalt har en annan fråga ni anser är viktigare går det såklart bra att anordna en aktivitet under kampanjveckan utifrån den också. Fler tips finns under aktivitetspaket.

Vi gör det tillsammans!

Ni förtroendevalda planerar kampanjen, gärna ihop med personalen. Kom ihåg att den ni samarbetar med i planeringen inte alltid är samma person som är med på själva aktiviteten. Därför är det viktigt att ni lämnar in er kampanjplanering i tid. Efter den 19 september fördelar vi personalen så att så många aktiviteter som möjligt får stöd.

Välkommen på digital kampanj-kick-off!

Djukdyk i kampanjfrågor tillsammans med kampanjgruppen. Så pratar om hur vi kan jobba med trygghetsfrågor, hur vi kan jobba vidare med dem i kommande valarbete och såklart allt annat ni kan behöva veta inför kampanjvecka 41!

  • Måndag 18 augusti, klockan 13.00-14.00
  • Onsdag 20 augusti, klockan 18.00-19.00

Det blir två träffar med samma innehåll, så dyk upp den dag som passar er bäst! 

Spelkväll

Kampanjgruppen

Kampanjledare:

  • Josefin Dejler, kommunikatör
  • Dan Melke, folkrörelseutvecklare

Kampanjledarna är en del av en kampanjgrupp med olika kvalitéer, uppdrag och bakgrund för att planering och genomförande ska bli så bra som möjligt:

  • Nawar Abdul Al, gruppchef i Jönköping
  • Mikael Silverbark, gruppchef medlemsutveckling
  • Göran Vendelius, ledamot i regionstyrelsen
  • Bosse Karlsson, ledamot i regionstyrelsen

Kontakta oss

Varför kampanjveckor?

Att vi har kampanjveckor vecka 21 och 41 är något som Hyresgäst­föreningen beslutat om nationellt. Under veckorna ska vi, både anställda och förtroendevalda, fokusera lite extra på att nå våra mål genom kampanjarbete. Eftersom veckorna är nationella innebär det att hela Hyresgäst­föreningen är ute mer än vanligt för att anordna aktiviteter och kampanjer.

51/22
Medlemsveckorna är ett led i våra ambitiösa 51/22-mål som går ut på att vi ska bli fler medlemmar, aktiva medlemmar och förtroendevalda. Vi vill fortsätta vara en relevant och stark organisation för alla Sveriges hyresgäster där vi betyder mer för fler.