Familj
Mostphotos

Familjen Torvmossen

En krönika från en förtroendevald.

Jag heter Ewa Karlsson är 68 år gammal och har varit aktiv i Hyresgäst­föreningen sedan 1985. Hela tiden på samma område, Torvmossen, i Motala. Här har jag bott sedan 1981. Det är ett fint område med nära till skog och mark och här finns det alltid något roligt att se fram emot!
I området, 246 lägenheter, finns det en lokal hyresgäst­förening som ordnar med många roliga aktiviteter för våra hyresgäster. Vi bjuder in till julgransplundring, påsklunch och sommardag med hoppborg för barnen. På sensommaren har vi något som kallas för skördefest, då bjuder vi in till sopplunch gjord på höstens primörer. Senare på vintern adventskaffe och jullunch så klart.

Torvmossen består av sju gårdar och varje gård har en egen gårdsvärd. Här samarbetar vi med Platen, vår hyresvärd. Gårdsvärdarna har träffar två gånger om året. Då brukar Platens områdeschef berätta lite om vad som är planerat för området. Varje gård får en sommarpeng för att vi ska kunna anordna gårdsfester.

På våren är det årlig tradition att samlas för att sopa grus innan stora sopmaskinen kommer. Vi sopar fram gruset så det blir lättare för maskinen att komma åt och så blir det fint i området. Som tack får vi blommor till våra gårdar. Jag har varit gårdsvärd i 20 år och jag trivs fortfarande.
Jag är även lokalansvarig till vår fritidslokal Röda stugan. Den kan hyresgäster hyra om de ska ha fest eller liknande, det har till och med hänt att det varit bröllop i lokalen. Vill man inte ha fest går det alltid att ta det lite lugnt i bastun, både för herr och dam som lånas ut till hyresgästerna.
Vi är som en familj här på Torvmossen, bra grannsamverkan och vi bryr oss om varandra.

Jag höll nästan på att glömma! Två gånger i månaden har vi våra uppskattade bingokvällar med kaffe och smörgås. Med det sagt, ingen behöver sitta hemma ensam om man inte vill. Våra lokala hyresgäst­föreningar håller gemenskapen igång i området. Kom och var med du också!

--

Är du förtroendevald och också vill skriva en krönika hit och även till sidan 49 i Hem och Hyra? Kontakta oss via mejl: sydost@hyresgastforeningen.se