Rättigheter och skyldigheter

När du väl har flyttat in i din nya lägenhet kan det vara bra att veta vad man får och inte får göra. Här kan du samla vuxenpoäng genom att bli expert på just det. Visste du till exempel att du får måla om i köket, så länge du gör det snyggt? Eller att du måste flyttstäda innan du flyttar från lägenheten?

Hyresgästföreningen

Dina rättigheter som hyresgäst

En bra sak med att bo i hyresrätt är att du inte behöver tänkta på renoveringar och annat, eftersom det är hyresvärden som har det största ansvaret för lägenheten och huset. Du har dessutom många rättigheter för att du ska trivas och känna dig trygg i ditt hem. Här kommer några av rättigheterna, kolla om du kände till alla.

• Din hyresvärd ska se till att lägenheten är i bra skick. Det ingår i hyresvärdens jobb att till exempel måla väggar och tak med jämna mellanrum och att se till så att dina vitvaror fungerar.
  • Du har rätt att få sänkt hyra om det är fel och brister i lägenheten som gör att du inte kan använda den fullt ut, så länge du inte har orsakat skadorna själv.
  • Du har alltid rätt att säga upp ditt hyresavtal, i de flesta fall har du tre månaders uppsägningstid. Se till att göra din uppsägning skriftligt så du har bevis på när du sa upp lägenheten om det blir någon konflikt.
  • Du har rätt att neka din hyresvärd tillträde till din lägenhet om inte besöket har föranmälts innan eller om det inte finns någon anledning till besöket. Du måste med andra ord inte släppa in din hyresvärd i lägenheten hur som helst. Det finns så klart undantag, till exempel om hyresvärden måste komma in för att åtgärda en akut vattenskada, eller om ni har bestämt tid innan för att visa din lägenhet innan du ska flytta.
  • Du har rätt att själv göra mindre renoveringar i lägenheten, som till exempel att måla om. Huvudsaken är att du gör det snyggt, eller fackmannamässigt som man brukar kalla det.

Dina skyldigheter som hyresgäst

När du hyr en lägenhet säger man att du har vårdplikt gentemot din hyresvärd. Det betyder att du är skyldig att ta hand om lägenheten och ska se till att det inte blir några skador på grund av oaktsamhet. Här kommer några exempel på vad du har för skyldigheter som hyresgäst:

• Du ska vara försiktig och ta hand om lägenheten, se till att den är ren och fri från skadesdjur.
  • Om du orsakar en skada för att du är oaktsam, är det du som måste ersätta hyresvärden för att fixa den. Om du till exempel smäller igen ugnsluckan så att den går sönder kan det räknas som oaktsamt.
  • Du måste anmäla alla skador som blir till i din lägenhet till din hyresvärd, även om du inte själv har orsakat dem.
  • Det är du som är ansvarig för alla som besöker dig i din lägenhet. Om din mamma till exempel tar sönder handfatet, är det du som måste ersätta din hyresvärd.
  • Du ska betala din hyra och du ska betala den i tid.
  • Du ska följa de ordningsregler som finns i huset, till exempel om att inte spela hög musik eller liknande.
  • Du ska flyttstäda lägenheten innan du flyttar ut. Om du inte har gjort det ordentligt brukar hyresvärden ta in en städfirma som du får betala för.

Vill du veta mer?

Du är inte ensam om att ha frågor om vad som gäller när man bor i hyresrätt.
På den här sidan har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren

Du kan också testa vår chatbot nere i högra hörnet på hemsidan.

Som medlem kan du få mer hjälp

Känner du dig fortfarande osäker? Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du har fler frågor. Skulle det mot förmodan bli en tvist med din hyresvärd så hjälper våra duktiga jurister dig.