Hyresförhandlingar i norra Skåne

Engagera i förhandling

Utifrån vårt mål om gemenskap, att värva och engagera medlemmar kommer vi kampanja lite extra för engagemang och emot 22-målet. Det gör vi genom att satsa på två uppdrag; husombud och förhandlings­delegater. Här kan du läsa mer om hur ni skulle kunna engagera förhandlings­delegater.

Målbild

Med vad gör en förhandlingsdelegat?

En medlem kan vara med och påverka hyrorna på flera olika sätt. Det kan till exempel handla om att hjälpa förhandlarna genom att ge dem viktig information om sitt område, eller bli förhandlingsdelegat, vara rådgivande, besluta om en överenskommelse och att sitta med i själva förhandlingarna. Våra förhandlingsdelegationer och förhandlare sköter hyres­förhandlingarna med många olika hyresvärdar och med fler hyresgästers hjälp kan de få ännu bättre koll på hur det ser ut i just deras område. Det är ett sätt för en medlem att hjälpa både sig själv och sina grannar i hyres­förhandlingarna.

Varje hyresgäst som engagerar sig i förhandlingarna ger oss mer information och en bättre bild av hyresvärden vi förhandlar med. Det är något vi kan ha stor nytta av och det kommer hjälpa er föreningsstyrelse, som i sitt uppdrag ändå ansvarar för förhandlingsverksamheten.

Glöm inte

Att vara förhandlingsdelegat är ett förtroendeuppdrag vilket innebär att man måste vara medlem och väljas in på årsmötet. Årsmötet kan delegera till föreningsstyrelsen att utse ytterligare förhandlings­delegater under året. Den anställda förhandlaren är regionens representant i förhandlingsdelegationen och har expertkunskap inom förhandling och ekonomi som behövs i förhandlingarna. Kontakten mellan förhandlingsdelegationen och den anställda förhandlaren är viktig och därför är det bra att involvera alla så tidigt som möjligt.

Paketet; engagemang förhandling i olika nivåer

När vi pratar med hyresgäster och medlemmar om förhandling och vad en förhandlingsdelegat gör kan det vara bra att göra uppdraget mer tydligt, så vi kan förklara det på ett enkelt sätt. Här delar vi med oss av ett tips i form av ett arbetspaket, sno rakt av eller få inspiration och anpassa efter era förutsättningar.

Ni är ju experterna på era områden, eller hur? Ni vet ju bäst var det behövs förhandlings­delegater och var det skulle göra mest nytta. För att göra det hela lite lättare så kan man dela in uppdraget i tre olika nivåer av engagemang. På så sätt blir det lite mer överskådligt för de som är intresserade av att vara med.

Nivåerna använder ni när ni säljer in engagemanget och det fina med detta är att ni enkelt anpassar dem till vad som passar bäst hos er. Både nivå ett och två räknas som aktiv medlem förhandling.

kampanj nivåer

Nivå 1 – Påverka hyran i ditt område

För den som är sugen på att göra något extra på en lagom nivå som passar vardagen, är nivå ett en bra start.

Se till att grannarna har koll: förklara för dina grannar om hyres­förhandlingarna och hur man kan vara med och påverka. Dela ut flygblad eller annan information om förhandlingarna.

Håll koll på området: håll lite extra koll i området och se om det finns något särskilt som behöver fixas som påverkar alla hyresgäster. Just sådan information har förhandlarna nytta av i hyres­förhandlingar. Att hålla koll kan också vara att hjälpa till och besiktiga tvättstugan och andra gemensamma rum, eller samla in åsikter från dina grannar genom enkäter eller annat.

Håll kontakt med förhandlaren: ha regelbunden kontakt med förhandlare, anställda eller förtroendevalda för att uppdatera dem om området och ge dem information som kan användas i hyres­förhandlingarna.

förhandling

Nivå två – Få stenkoll på ditt område och vad som påverkar hyran

För den som tycker att nivå ett verkar lite för enkel, som har tid eller bara vill göra lite mer kan nivå två vara ett bra alternativ. Den som hamnar här gör alltså även nivå ett. Nivå två kan också vara en bra ingång till nästa nivå; att bli förhandlingsdelegat. Här kan man samla på sig mer kunskap och känna efter om det är något man vill satsa vidare på efter nästa årsmöte.

Lära sig mer om förhandling: delta på inbjudningar om information eller tematräffar i aktuella frågor och inför förhandlingarna. Eller lär dig mer om hur en hyresförhandling fungerar och hur det går till när hyrorna sätts. Länkar och mer tips om utbildningar hittar du längre ner under ”Fler tips”

Ta initiativ: var med och driv på för att förbättra ditt område. Det kan till exempel vara att fånga upp åsikter från grannarna och föra det vidare till förhandlarna eller den lokala hyresgäst­föreningen för att få till en förbättring.

Var med och tyck till: delta i bostadspolitiska aktiviteter och kampanjer mot saker som påverkar din hyra.

Nivå tre – välkommen som förhandlingsdelegat

Här går vi helhjärtat in i engagemanget i förhandling. På den tredje nivån utför man såklart även det som är på nivå ett och två.

Var med i förhandlingarna: som förhandlingsdelegat är du, tillsammans med andra hyresgäster och en anställd förhandlare, med och påverkar förhandlingarna. Det kan handla om allt från att ge råd utifrån dina specialkunskaper om ditt område, till att besluta om överenskommelsen med din hyresvärd. I vissa fall kan det till och med handla om att sitta med vid förhandlingsbordet.  Tillsammans ser alla förhandlings­delegater och den anställda förhandlaren till att granska hyresvärdens krav på hyreshöjningar och att hålla nere höjningarna. Förhandlingarna kan också handla om andra förändringar som påverkar dig och dina grannar, till exempel en större renovering eller byte av fönster. Det är en unik möjlighet att påverka ditt och dina grannars boende. Att vara förhandlingsdelegat är ett förtroendeuppdrag som du väljs in i av andra medlemmar.

Utbildning: när du har blivit vald till förhandlingsdelegat blir du kallad till utbildningar för att du ska få stöd i din roll och kunna förhandla på bästa sätt.

En plan för uppföljning

Det kan vara bra att följa upp och stärka engagemanget och ett tips på hur man kan göra det är genom att anordna förhandlingsträffar för de som befinner sig på nivå ett och två, det vill säga aktiv medlem förhandling.

En förhandlingsträff är precis vad det låter som. Ett tillfälle där ni får chansen att stärka dem i sina uppdrag eller inspirera dem till att ta nästa steg i sitt engagemang. Anordna träffen för dem ni har i ert föreningsområde eller tillsammans med en annan förening.

Ta chansen, utbilda, ge möjlighet för diskussion, erfarenhetsutbyte och se om det är någon som vill ta nästa steg i sitt engagemang på en träff. Kanske kan någon ur en förhandlingsdelegation vara med och anordna träffen?

Förslag upplägg förhandlingsträff:

• Senaste nytt från Hyresgäst­föreningen, vad är på gång både på nationellt, regionalt och lokalt? Det kan vara inför förhandling, bostadspolitiskt arbete eller en kampanj. Kanske de anställda förhandlarna har något medskick?
  • Erfarenhetsutbyte, finns det någon insats ni vill lyfta fram där en aktiv medlem gjort något extra bra eller varit med och påverkat? Hur gick det till?
  • Kontakta vår regionala utbildningssamordnare, kanske kan ni boka in en kurs/föreläsning om förhandling? Till kunskapsarenan för förtroendevalda här
  • Har föreningen eller den lokala hyresgäst­föreningen uppdrag som behöver fyllas? Här är ett perfekt tillfälle att berätta mer om andra uppdrag för fördjupande engagemang.
  • Bjud på fika eller gör något roligt tillsammans, är det fint väder går det till exempel att spela kubb och grilla korv.
  • Fyll på med information, är det något ni önskar hjälp med? Utdelning av flyers eller affischer? Passa på, dela ut på träffen när ni ändå ses!
  • Finns det utrymme i budget för en giveaway? Låt deltagarna sprida varumärket genom exempelvis en tygpåse från webbbutiken.