kvinna_man_entre_glada

Hyresgäster fick 40 000 kronor tillbaka

Mellan 11 000 – 40 000 kronor. Så mycket pengar lyckades förhandlaren Philip Axén kräva tillbaka till 20 medlemmar från en hyresvärd på Lidingö. Det handlar om pålägg på hyran som inte var förhandlade med Hyresgäst­föreningen.

Philip Axén
Philip Axén, förhandlare, Hyresgäst­föreningen region Stockholm

Historien började för två år sedan då en medlem hörde av sig till Philip Axén och undrade vad ett påslag på hyresavin stod för.

- Jag såg att hennes hyra inte stämde överens med den förhandlade hyran så jag kontaktade fastighetsägaren. Men då han inte svarade på mina frågor kopplade jag på en av våra jurister, eftersom det handlar om brott mot förhandlingsordningen, berättar Philip Axén.

Fastighetsägarens ovilja att svara på frågor fick Philip Axén att misstänka att det kunde finnas fler hyresgäster som hade oförhandlade påslag på hyran. Det tog inte särskilt lång tid innan han hittade fler fall. 18 hyresgäster hade fått påslag för badrumsrenoveringar och två för så kallade ”lyxkök”.

- Problemet var att han sålde in det här till aningslösa hyresgäster och att han gjorde det utanför det vi förhandlat om, förklarar Philip Axén.

Vid det här laget tog fastighetsägaren hjälp av sina jurister. ”Det var svart på vitt. De förstod att om vi hade tagit ärendet till hyresnämnden hade fastighetsägaren förlorat”, säger Philip Axén.

I stället förhandlades det fram en rekommendation som innebar att hyresgästerna beroende på olika omständigheter får tillbaka allt från 11 000 till 40 000 kronor.

Philip Axéns bästa tips är att du som hyresgäst ska undvika att förhandla själv med hyresvärden om du inte är otroligt insatt. Särskilt avråder han från att förhandla köksupprustningar. Avslutningsvis uppmanar han hyresgäster att granska sina hyresavier, känner man inte igen ett tillägg på hyran bör man höra av sig till Hyresgäst­föreningen.