En man sitter framför en dator och ser fundersam ut.

Säg nej till höjd hyra utan förhandling

Om din hyresvärd skickar ut en ny hyra eller hyreshöjning utan att ha förhandlat med Hyresgäst­föreningen har du rätt att säga nej. Det är viktigt att du gör det skriftligen.

Det svenska hyresförhandlingsystemet bygger på frivillighet hos båda parter och majoriteten av fastighetsägare och hyresvärdar förhandlar hyrorna med Hyresgäst­föreningen.
Men det finns fastighetsägare som väljer att inte förhandla hyran med Hyresgäst­föreningen utan själva vill bestämma hyresnivå, så kallad egensatt hyra. Det innebär att värden måste förhandla individuellt med varje hyresgäst. För dig som bor hos en sådan hyresvärd är det viktigt att veta att du inte behöver gå med på den hyreshöjningen. Du kan säga nej och det blir i så fall hyresvärdens sak att ta ärendet vidare till Hyresnämnden för att försöka få igenom den nya hyran.

Meddela värden skriftligen att du bestrider hyran. Det är mycket viktigt att du också fortsätter att betala den nuvarande hyran i tid varje månad. Om du betalar den nya högre hyran räknas det efter en tid som att den är godkänd av dig.

Om du misstänker att din värd har sk egensatta hyror och inte förhandlar med oss så börja med att höra av dig till din värd och fråga om de har en överenskommelse med Hyresgäst­föreningen. Har de inte det men fortsätter att hävda att du ändå måste betala den nya hyran ska du kontakta rådgivningen för att få stöd: radgivningen@hyresgastforeningen.se eller 0771-443 443.