En kille står i en hiss.

Nätverket hyresgäster som bor hos en bostadsrättsförening

Är du hyresgäst och bor i en fastighet som ägs av en bostadsrättsförening? Här hittar du mer information om Nätverket hyresgäster som bor hos en bostadsrättsförening.

Ombildningar från hyresrätt till bostadsrätt är något som tiotusentals hyresgäster i Stockholms­regionen upplevt, ofta under slitsamma omständigheter. När ombildandet är ett faktum bor hyresgästen kvar med exakt samma rättigheter som tidigare, men med en ny hyresvärd. Styrelsen för bostadsrättsföreningen har många gånger sämre kunskaper om sina skyldigheter än en traditionell hyresvärd, alltså en ägare av en hyresfastighet.

På Hyresgäst­föreningen har vi sett att de medlemmar som bor som hyresgäster hos en bostadsrättsförening är överrepresenterade bland de enskilda medlemsärenden som handläggs på juridiska enheten. Likaså är de överrepresenterade bland ärenden som avgörs i hyresnämnden.

För att möta behovet hos denna stora grupp bildade Hyresgäst­föreningen region Stockholm ett nätverk under hösten 2022. Det är ett nytt sätt att organisera hyresgäster, inte bara medlemmar, för Hyresgäst­föreningen.

Regionens anställda har anordnat seminarier, digitala och fysiska, med förhandlare, jurister och andra experter på olika teman som berör hyresgäster som bor hos en bostadsrättsförening. Nätverksträffar anordnas där nätverkets deltagare planerar aktiviteter och sätt att förbättra situationen för berörda hyresgäster.

Nätverkets främsta plattform för kommunikation är Facebookgruppen Hyresgäster som bor hos en bostadsrättsförening. Syftet är att vara ett forum där hyresgäster sprider kunskap och delar erfarenheter med varandra.

Är du hyresgäst och bor i en fastighet som ägs av en bostadsrättsförening? Gå med i nätverket och hjälp det att växa, utvecklas och arbeta för ett bättre boende.

Är du intresserad, maila till cecilia.landmark@hyresgastforeningen.se eller emma.jonsson@hyresgastforeningen.se

Läs artiklar som Hem & Hyra har skrivit i ämnet:

Ministern pressas om problem för BRF-hyresgäster: ”Djupt problematiskt”

Hyr du av BRF? Tänk på det här: ”Behöver ifrågasätta”

Värden övervakade Viyada i hemlighet i över ett år: ”Det är obehagligt”

Ville vräka utbränd covidsköterska – därför måste skandalvärden backa

Monica tvingades acceptera 700 000 för att flytta – BRF-värd blev mardröm

Föreningen som tvingar bort hyresgäster – kamerabilder blev till anklagelser: ”Nedbrytande”

Efter Hem & Hyras granskning: Så kan lagen skärpas mot ombildningsfusk

Ombildningsboom – kommunala hyresrätter ombildas för miljarder

Fanny försökte ta strid mot ombildningskonsulten – nu flyttar hon: ”Aldrig mer bostadsrätt”

Nya siffror: Tuffare att hyra av bostadsrättsförening – Eva fick gift i brevinkastet