Personer mot färgglada bakrunder

Kurser 2024

Här hittar du region södra Skånes kurser och utbildningar som vänder sig till Hyresgäst­föreningens medlemmar och förtroendevalda. Vi har samlat allt du behöver kring utbildning här och uppdaterar med aktuellt utbud. Spara gärna denna sida som ett bokmärke så hittar du snabbt hit igen. Välkommen!

Man står och läser vid laptop

Utbildning för kassörer och revisorer

Obligatorisk kurs för kassörer – bli certifierad kassör. Vi går igenom riktlinjer, löpande ekonomiskt arbete, ekonomisk redovisning och revision. Under workshoppen får du möjlighet att själv bokföra enligt konstens alla regler.

När: 11/9 kl. 18–20

Grupphänder
Mostphotos

Kom igång med styrelsen

Vi hjälper till att starta upp styrelsearbetet. Denna kurs är först och främst för de som är nystartade men även för de som har fastnat i styrelsehjulet. En basutbildning som behandlar det praktiska och ger inspiration.

När: Torsdag 12/9 kl. 18–20

Var: Västra Stationstorget 1A, Lund

Hand kulram

Nyfiken på hyresförhandling

I den här utbildningen får du en introduktion till hur hyres­förhandlingar fungerar. Du får veta vilka lagar och regelverk som styr förhandlingsuppdraget, samt hur det går till vid en hyresförhandling.

När: Tisdag 17/9 kl. 18–20

Workshop för förtroendevalda

Helgutbildning för förtroendevalda och aktiva

Välkommen till en tvådagarsträff för förtroendevalda och aktiva med kurser inom kommunikation, ledarskap och hjärt- och lungräddning (HLR). Det går bra att anmäla sig till hela helgen eller de enstaka kurserna. Vi bjuder på lunch och fika båda dagarna.

När: Lördag 21/9 kl. 9.30 till söndag 22/9 kl. 14.30

Var: Fersens väg 9, Malmö

Anmälan: Anmäl dig till hela helgen (alla tre kurserna) här, senast en vecka innan kursstart.

Kommunikation och media

Vilka kanaler kan vi använda oss av för att få ut vårt budskap och vilka verktyg finns för att hjälpa mig i mitt uppdrag för att föra en bra kommunikation.

När: Lördag 21/9 kl. 9.30

Anmälan Kommunikation och media: Anmäl dig här, senast en vecka innan kursstart!

Hjärt och lungräddning (HLR)

En viktig utbildning som kan rädda liv. Vi lär oss hur en hjärt- och lungräddning går till och hur en defibrillator (hjärtstartare) fungerar.

När: Lördag 21/9 kl. 13.30–16

Anmälan HLR: Anmäl dig här, senast en vecka innan kursstart!

Processutbildning ledarskap

Utveckla dina ledarskapsförmågor genom teori och praktik. Vilka utmaningar finns och hur går de att lösa?

När: Söndag 22/9 kl. 9.30–14.30 (paus för lunch och fika)

Anmälan processutbildning ledarskap: Anmäl dig här, senast en vecka innan kursstart!

Tjej dator räknar

Förhandling steg 2

Obligatorisk för förhandlings­delegater. Vi går igenom hur man ska räkna på de underlag som presenteras och vilka parametrar som är viktiga i en förhandling. Även treparts­överenskommelsen diskuteras.

När: Onsdag 25/9 kl. 18–20

Par lagklubba ögonbindel
Mostphotos

Rättigheter och skyldigheter för hyresgäster

För alla medlemmar. Vilka rättigheter och skyldigheter har man som hyresgäst? Vad kan man själv göra och hur gör man för att få hjälp av Hyresgäst­föreningen?

När: 2/10 kl. 18–20

Var: Hyresgäst­föreningen, Västra Stationstorget 1A, Lund

Anmälan: Anmäl dig här senast två dagar innan kursstart.

Grupp unga ute

Kurs för husombud och aktiva

En grundkurs för dig som vill engagera dig för ditt bostadsområde och brinner för att vara med och påverka. Under kvällen tar vi upp vilka sätt och metoder man kan använda sig av. Du som kan tänka dig att företräda dina grannar i frågor som rör bostadsområdet och samhället i stort, detta är den rätta kursen för dig!

När:

Torsdag 3/10 kl. 18–20 (digital kurs)
Anmälan: Anmäl dig här senast två dagar innan kursstart.

Tisdag 22/10 kl. 18–20 (fysisk kurs)
Var: Hyresgäst­föreningen, Fersens väg 9, Malmö

Bakom ett oranget skynke syns sju personer som sitter runt ett bord och samtalar

Förhandling steg 3

För förhandlings­delegater. Tredje delen i vår förhandlingsutbildning. Våra kursledare går igenom förutsättningarna för en hyresförhandling och gör dig redo att kunna sitta med vid förhandlingsbordet och företräda dina grannar.

När: Måndag 14/10 kl. 18–20

Var: Hyresgäst­föreningen, Fersens väg 9, Malmö

Anmälan: Anmäl dig här senast två dagar innan kursstart.

Föreningskunskap

Skriv motioner till stämman

För förtroendevalda. 12–15 juni 2025 är det dags för Hyresgäst­föreningens förbundsstämma i Malmö. Vi går igenom vad som händer på stämman och lär oss skriva motioner i vår motionsskrivarverkstad. Så fundera ut några riktigt bra förbättringsförslag för Hyresgäst­föreningen och ha med dig dessa för att skriva din egen motion! Om du hellre vill skriva motioner för regionen så går det självklart bra också.

När: Lördag 19/10 kl. 9–15

Så engagerar du dig

För alla medlemmar. Vill du också dra igång ett projekt, lära känna nya människor och påverka ditt boende? Vi går igenom hur Hyresgäst­föreningen fungerar och hur du kan engagera dig i ditt område.

När och var:

Onsdag 28/8 kl. 18–20, Fersens väg 9, Malmö

Måndag 23/9 kl. 18–20, Fersens väg 9, Malmö
Anmälan: Anmäl dig här senast två dagar innan kursstart.

Tisdag 29/10 kl. 18–20 (digital kurs)

Måndag 25/11 kl. 18–20, Fersens väg 9, Malmö