Personer mot färgglada bakrunder

Kurser 2024

Välkommen till vår utbildningssida! Kurserna vänder sig till dig som är medlem eller förtroendevald/aktiv i någon av södra Skånes tretton kommuner. Sidan uppdateras efterhand.

skriva en motion

Hur skrivs en remiss?

(För förtroendevalda och aktiva)

29 april kl. 18-20

Som remissansvarig får du denna kväll de rätta verktygen för att förstå och yttra dig i ett svar i en kommunövergripande detaljplan eller översiktsplan.

Var: Hyresgäst­föreningen, Fersens väg 9, Malmö

Anmälan: Senast två dagar innan till utbildning.sodraskane@hyresgastforeningen.se

Glöm inte att uppge följande vid anmälan: Namn, e-postadress, telefonnummer, vilken kurs du vill gå samt datum, om du är aktiv/förtroendevald även förening, lokal hyresgäst­förening och uppdrag.

Man står och läser vid laptop

Utbildning för kassörer och revisorer

7 maj kl. 18-20

Obligatorisk kurs för kassörer - bli certifierad kassör. Vi går igenom riktlinjer, löpande ekonomiskt arbete, ekonomisk redovisning och revision. Under workshoppen får du möjlighet att själv bokföra enligt konstens alla regler.

Arbetskollegor

Organizing for Power

Start 7 maj kl. 18-20.30, pågår i 6 veckor

Detta är en av världens största utbildningar för aktivister. Hyresgäst­föreningen södra Skåne erbjuder den som är intresserad att gå utbildningen i samarbete med oss.

Läs mer om utbildningen här: https://docs.google.com/document/d/1qYfUw1BaT0qcSe5b3zgnfaf4WyIxnybXhzd5buLQawA/edit

Var: Digital träff varje tisdag, lokal träff/workshop på Hyresgäst­föreningen, Fersens väg 9, Malmö varje söndag

Anmälan: Anmäl dig senast 25 april via länken https://link.webropol.com/ep/o4p2024

Så engagerar du dig

Så kan du engagera dig

(För alla medlemmar)

Digital träff: 16 maj kl. 18-20

Vi går igenom hur Hyresgäst­föreningen fungerar och hur du kan engagera dig i ditt område.

Anmälan: Senast två dagar innan.
Anmäl dig till 16 maj här

Tjej dator räknar

Förhandling steg 2 (för förtroendevalda och aktiva)

20 maj kl. 18-20

Bli en vass hyresförhandlare!

Obligatorisk för förhandlings­delegater.

Vi går igenom hur man ska räkna på de underlag som presenteras och vilka parametrar som är viktiga. Även treparts­överenskommelsen diskuteras. Innan du går "Förhandling steg 2" är det rekommenderat att du gått introduktionskursen "Nyfiken på hyres­förhandlingar" som finns på Lärkan.

Var: Hyresgäst­föreningen, Fersens väg 9, Malmöl

Kvinna burktelefon

Kurs i kommunikation

(För regionstyrelsen och föreningsstyrelser)

22 maj kl. 18-20

Vi går igenom vilka kanaler och verktyg vi kan använda för att föra ut våra budskap och ha en bra kommunikation som förtroendevald.

Grupp unga ute

Kurs för husombud och aktiva

23 maj kl. 18-20

En kurs för dig som vill engagera dig för ditt bostadsområde och brinner för att vara med och påverka. Under kvällen tar vi upp vilka metoder man kan använda sig av. Du som kan tänka dig att företräda dina grannar i frågor som rör bostadsområdet och samhället i stort, detta är den rätta kursen för dig!

Var: Fersens väg 9, Malmö

Anmälan:
Senast två dagar innan till utbildning.sodraskane@hyresgastforeningen.se