Utbildningar

Kurser för förtroendevalda

Här hittar du utbildningar för dig som har blivit vald till ett förtroendeuppdrag inom Hyresgäst­föreningen. Vi erbjuder utbildningar inom bland annat mötesteknik, ledarskap och om de olika uppdragen.

Är din förening i behov av en förhandlingskurs men har inte möjlighet att gå på våra ordinarie tider? Hör av dig så kommer vi ut till er! (Obs, minst sex personer)

Valberedningsutbildning steg 1 - hitta den rätta

Vilka förväntningar finns på en valberedning? Hur skapar vi en bra struktur och hur kan uppdraget bli mer lustfullt och givande? Vi går igenom ett årshjul kring hur arbetet kan gå till under årets gång.

Tisdag 24 oktober kl. 18-20

(Utbildningen är fysisk och hålls på Fersens väg 9 i Malmö)

-----------------------------------------------------------------------------------------

Nedan hittar du inaktuella kurser.

Hyresgäst­föreningens värdegrund

Vi behöver ha med värdegrunden i vårt vardagliga arbete och engagemang. Vi behöver föra samtal om vad den innebär i praktiken och hur vi lever efter den i vår organisation. Vi behöver ha en ständig dialog om, och ständigt arbeta för, att motverka interna diskriminerande strukturer.

Vår värdegrundsutbildning har som huvudsyfte att ta fram metoder och verktyg för att motverka diskriminering och för en inkluderande kultur.

Under hösten bjuder vi in respektive föreningsområde enligt listan till obligatoriskt utbildningstillfälle. Anmäl dig med namn, förening och vilket datum som gäller.

OBS, du blir certifierad!

När och var:
2 september kl 13.00-15.00 - Malmö västra (Falsterbo kursgård, Höllviken)
5 september - Trelleborg (LH Östras lokal, Syster Jennys väg 28, Trelleborg)
11 september - Svedala (LH Svedalagårdens lokal, Klockarevägen 26, Svedala)

Datum kommer snart - Lund västra
Datum kommer snart - Ystad/Skurup, Tomelilla/Simrishamn/Sjöbo
Datum kommer snart - Burlöv/Lomma/Staffanstorp

Tid: Kl. 18.00-20.00

Digital välkomstdag för förtroendevalda

Vi på Hyresgäst­föreningen vill hälsa dig som bestämt dig för att bli förtroendevald välkommen! Hos oss får du chansen att stärka ditt boendeinflytande – för tillsammans arbetar vi för ett tryggt boende där samhälle och människa utvecklas!

Vi bjuder därför in dig som ny förtroendevald* till vår nationella välkomstdag. Där får du tillfälle att möta vår förbundsordförande Marie Linder samt förstås många andra nya förtroendevalda runt om i landet!

*Självfallet är du som ”gammal” förtroendevald precis lika välkommen!

Onsdag 13 september kl 18.00-19.30

Anmäl dig här!

Utbildningshelg 30 september-1 oktober

Fysisk utbildning på Fersens väg 9.

Helgen består av olika block: Förhandling, ledarskap och rättigheter och skyldigheter för hyresgäster. Du anmäler dig i första hand till hela utbildningehelgen, men om du endast vill gå vissa delar går det bra att anmäla sig endast till dessa.

Vi bjuder på lunch och fika båda dagarna.

Du som anmäler dig till hela helgen är med i en rolig tävling med fina priser!

Nyfiken på hyres­förhandlingar?

Lördag 30 september kl 9-10.00

I den här utbildningen får du en introduktion till hur hyres­förhandlingar fungerar. Du får veta vilka lagar och regelverk som styr förhandlingsuppdraget, samt hur det går till vid en hyresförhandling.

Förhandling steg 2

Lördag 30 september kl 10–12.30

Obligatorisk för förhandlings­delegater. Vi går igenom hur man ska räkna på de underlag som presenteras och vilka parametrar som är viktiga. Även treparts­överenskommelsen diskuteras. Innan du går "Förhandling steg 2" är det rekommenderat att du gått introduktionskursen "Nyfiken på hyresförhandlingar" som finns på Lärkan.

Rättigheter och skyldigheter

Lördag 30 september 13.15-16.00

Vilka rättigheter och skyldigheter har man som hyresgäst? Vad kan man själv göra och hur gör man för att få hjälp av Hyresgäst­föreningen?

Ledarskapsutbildning (process)

Söndag 1 oktober kl 9-15.30

En utbildning som lyfter hur man tar tillvara på allas tillgångar, låter alla komma till tals. Alla ska bli sedda och hörda och delaktiga i processen. Genom olika metoder praktiserar vi detta under dagen.

Kassörsutbildning

Obligatorisk kurs för kassörer - Vi går igenom riktlinjer, löpande ekonomiskt arbete, ekonomisk redovisning och revision. Under workshoppen får du möjlighet att själv bokföra enligt konstens alla regler.

Bli certifierad kassör.

Aktuella datum
Onsdag 4 oktober, kl 18–20
(Utbildningen är fysisk och hålls på Västra Stationstorget 1A, Lund)