Man hjärta hus
Mostphotos

Bli husombud och påverka ditt boende!

Som husombud arbetar du tillsammans med dina grannar för att påverka ert boende och skapa trivsel och trygghet. Du är en viktig länk mellan hyresgästerna, Hyresgästföreningen och fastighetsägaren. Som husombud för du en dialog med dina grannar och med Hyresgästföreningen för att hålla båda parter uppdaterade om vad som händer där ni bor.

Vill du veta mer? Fyll i dina kontaktuppgifter!

Vad kan du göra som husombud?

Som husombud finns det en mängd olika aktiviteter du kan göra för att förbättra i ditt bostadsområde.
Du kan:

• bjuda in till bostadsmöten eller på andra sätt ta reda på vad dina grannar tycker i olika frågor.
  • göra områdesvandringar där man ser över utemiljön och gemensamma utrymmen.
  • delta på möten med fastighetsägaren.
  • träffa andra husombud och nätverka med lokala hyresgästföreningar.
  • få möjlighet att delta i förhandlingar om hyran.

Vad behöver du kunna?

Din absolut viktigaste egenskap som husombud är ditt engagemang för att vilja förändra saker till det bättre. För att du ska vässa ditt kunnande erbjuder vi dig utbildningar och inspirationsträffar för att öka dina kunskaper om boendefrågor och arbetet som husombud. Du lär dig också om vilka rättigheter och skyldigheter man har som hyresgäst.

Hyresgästföreningen stöttar dig

Till oss kan du vända dig för att få råd och service. Vi kan exempelvis hjälpa till med inbjudan till bostadsmöten, utformning av enkäter och trappanslag och genomförande av möten. Som husombud kan du söka pengar från din föreningsstyrelse till aktiviteter som till exempel bostadsmöten eller områdesvandringar.

Är du intresserad och vill veta mer?
Fyll i dina kontaktuppgifter här så kontaktar vi dig!