Arne Stenkrona husombud

Studenternas rättigheter i fokus

Arne Stenkrona är husombud på studentområdet Delphi i Lund. Här berättar han om sitt uppdrag som husombud!

Varför blev du husombud?
– Det fanns en väldigt konkret anledning som var att vår hyresvärd AF Bostäder hade avbrutit hyres­förhandlingarna med Hyresgäst­föreningen och istället skickat ut avier med en ny, oförhandlad hyra. Jag förstod först inte problemet, jag trodde att hyran var klar. Sedan tipsade en kompis mig om en nyhetsartikel på Hyresgäst­föreningens hemsida där det stod att hyres­förhandlingarna inte alls var klara. Jag blev förvånad över att ingen annan student redan hade skapat en protest runt detta. Därför skapade jag gruppen ”Tenants who are still negotiating with AF Bostäder” på Facebook. På den vägen är det. Nästa steg blev att göra mitt engagemang officiellt och ta uppdraget som husombud.

Vilken fråga tycker du är viktigast att jobba med som husombud i ett studentområde?
– Överst på listan för studenter tycker jag frågan om hyres­förhandlingar är. Det är viktigt att man som hyresgäst får kunskap om hur hyres­förhandlingarna fungerar. Som husombud kan man dessutom delta i själva hyres­förhandlingarna.

– Mitt nästa mål är att det ska bildas en lokal hyresgäst­förening i bostadsområdet för att Hyresgäst­föreningen ska ha en naturlig närvaro. Det skulle vara bra för nya studenter som flyttar in, när medvetenheten ökar runt vilka rättigheter och skyldigheter man har som hyresgäst så ökar också tryggheten. Det är vanligt att studenter inte har koll på vanliga frågor som till exempel hur det fungerar med andrahands­uthyrning av studentboendet, eller om man vill ha inneboende. Det känns som att det generellt är många gråzoner när det gäller just studentboende.

Har du några råd till den som funderar på att bli husombud?
– Om man funderar på det så är det förmodligen för att man vill, och då är det bara att köra. Man har möjlighet att vara en röst och en tydlig kommunikationsväg mellan hyresgästerna och hyresvärden. Det är en bra chans att skapa engagemang bland grannarna och bidra till mindre utsatthet och mer makt över boendesituationen.

Läs mer om vad det innebär att vara husombud och fyll i dina kontaktuppgifter om du vill veta mer!