Flygbild över Strömsunds tätort
Mostphotos: Holger Persson

Så mycket höjer Strömsunds hyresbostäder hyrorna

Hyres­förhandlingarna mellan det allmännyttiga bostadsbolaget Strömsunds hyresbostäder och Hyresgäst­föreningen är nu klara. Bolaget får höja hyrorna med 3,95 procent från och med den 1 april.

Anne-Christine Strömberg, ordförande Hyresgästföreningen Storsjöbygden

Det är ett tufft år för hyresgäster runt om i Sverige och Hyresgäst­föreningen ser hur många får kämpa med de hyreshöjningar som är resultatet. Trots historiskt höga krav från fastighetsägare över hela landet, visar den här överenskommelsen att det ändå går att landa på rimliga nivåer.

– Vi är aldrig nöjda med en hyreshöjning, men utifrån förutsättningarna är detta en bra överenskommelse. Det är glädjande att Strömsunds hyresbostäder tagit ansvar för sina hyresgäster och att vi kunnat nå en överenskommelse som båda parter kan acceptera, säger Hyresgäst­föreningen Storsjöbygdens ordförande Anne-Christine Strömberg.

Lägenheter med kallhyra höjs med 3,3 procent och lägenheter med varmhyra, inklusive hushållsel, 4,4 procent. Överenskommelsen omfattar totalt cirka 950 lägenheter.