Vy över ett torg i Boden. Vinter med människor på bild.
Roland Lundgren & Mostphotos

Strandade förhandlingar med Lundströms fastigheter

Hyres­förhandlingarna mellan Hyresgäst­föreningen och Lundströms Fastigheter i Boden har strandat. Hyresgäst­föreningen har inte för avsikt att återuppta förhandlingarna.

Förhandlare Hyresgäst­föreningen Region Norrland
Henrik Sandström, Förhandlare Hyresgäst­föreningen Region Norrland

- Vi har tyvärr inte kunnat nå en överenskommelse om en hyreshöjning för 2023. Trots flera möten tycks det inte finns någon vilja hos Lundströms Fastigheter att komma ner till rimliga nivåer. Det senaste yrkandet låg på 9,1 procent, något vi naturligtvis inte kunnat acceptera, säger Hyresgäst­föreningens förhandlare Henrik Sandström.

En strandning kan innebära att en hyresvärd tar kontakt direkt med sina hyresgäster för att begära ny hyra. Hyresgästen är inte skyldig att godta sin hyresvärds förslag till ny hyra, utan kan fortsätta att betala sin nuvarande hyra. Man kan som hyresgäst kontakta Hyresgäst­föreningen för att kontrollera om hyresvärdens förslag är rimligt.

Strandningen omfattar cirka 522 lägenheter. Hyresgäst­föreningen har skickat ut ett brev till sina berörda medlemmar för att informera om läget.