bostadsområde malmö

Hyresgäst­föreningen räknar med tuffa förhandlingar i år!

Läget inför 2023 års hyres­förhandlingar är närmast unikt. Inflationen är den högsta på över 30 år. Priserna på varor och tjänster skenar i höjden, så även kraven från fastighetsägarna på årets hyror. Vi tror att vi kan få se hyreskrav på 10 procent på sina håll.

För många hushåll ligger hyran redan på gränsen för vad de klarar av att betala varje månad. Hyresgäst­föreningen kommer därför inte att acceptera att hyreshöjningar och kostandsökningar förs över på landets hyresgäster. Hyresgästerna ska inte betala hela krisnotan utan bara betala sin del av kostnaden.

Det var den 20 september 2022 som Riksbanken meddelade att man höjer styrräntan med 1,0 procentenhet till 1,75 procent.
Riksbanken är Sveriges centralbank och är en myndighet under riksdagen. Banker i Sverige placerar och lånar pengar av Riksbanken som de i sin tur lånar ut till dig i form av privatlån.
Styrräntan eller reproräntan som den också kallas är den ränta som banken kan låna pengar till hos Riksbanken. När Riksbanken väljer att höja räntan påverkar det till viss del hur höga räntor du som hyresgäst får på dina lån och sparkonton.