vy över Kiruna och Gällivare
Namn på fotografen

Hyresgäst­föreningen tog farväl av Malmberget

Den 5-7 oktober besökte Hyresgäst­föreningens förbundsordförande Marie Linder och förbundschef Erik Elmgren Norrbotten och Malmfälten. Under dessa dagar träffade de, tillsammans med bland andra lokala ordförandena Gun Isaxon och Nicklas Emmoth, LKAB Fastigheter och Kirunabostäder. De fick också delta i en minnesresa med buss till avsked av Malmberget.

Besöket inleddes i Kiruna med ett möte med Siv Aidanpää Edlert, som är vd för LKAB Fastigheter. Under torsdagen genomfördes sedan en bussresa där såväl tillresta som lokala förtroendevalda, tjänstemän och andra inbjudna tog farväl av Malmberget.

Marie och Erik har följt situationen i Malmberget noga under många år, bland annat under tidigare besök. Nu var de tillbaka i ett nästan utraderat gruvsamhälle. Det blev fin dag, där många uppskattade de förtroendevaldas berättelser om Malmberget.

Med på resan följde även SVTs reporter, som bland annat gjorde det här inslaget.

Besökets avslutande dag tillbringades i Kiruna, bland annat tillsammans med Kirunabostäders vd Mats Dahlberg, som berättade om stadsomvandlingen. Det blev en mycket givande och intressant dag där vi fick uppleva fantastisk arkitektur, genomtänkta mötesplatser och bra tillgänglighet som stadsomvandlingen medfört.

Två personer i buss vänder sig om mot fotografen
Förbundsordförande Marie Linder och förbundschef Erik Elmgren.
Kvinna klädd i blått guidar på bussresa
Gun Isaxon guidade under bussresan genom Malmberget.
Flera personer samlade i foaje
Från vänster syns: Anna Lyckholm, Marie Linder, Erik Elmgren, Niklas Emmoth, Johanna Wistedt, längst fram Mats Dahlberg.