En kvinna sitter vid ett bord och antecknar något på ett papper.

Årsmöten föreningar i Norrland 2024

Nedan hittar ni hyresgäst­föreningar i Norrland en checklista med information inför årsmötena 2024. Ni hittar även kontaktuppgifter längst ner på sidan.

Checklista inför årsmöte i hyresgäst­förening i Norrland

Du kan även ladda ner denna checklista för utskrift HÄR. Kontaktuppgifter hittar du längst ner på sidan.

Före årsmötet:

• Skriva verksamhets­berättelse.
  • Sätt ett datum för ert årsmöte. Hem & Hyra nummer 2 kommer ut den 28 februari. Detta innebär att ni kan hålla ert årsmöte mellan den 13 och 31 mars.
  • Kontakta valberedningen.
  • Boka lokal.
  • Inbjuda/boka ev. extern medverkande, se förslag nedan.
  • Om ni vill – skicka detta mail till era medlemmar med en förfrågan om de vill engagera sig. Kontakta Belinda Fercher om ni är intresserade.
  • Kalla till årsmöte via Hem & Hyra. Skicka information om ert årsmöte till Birgitta Gustafsson senast 26 januari. Det är Hem & Hyras sista inlämningsdatum och vi kan inte ändra det. Om du missar det kan du inte få med din kallelse i tidningen.
  • Nytt för i år är att alla årsmöten kommer att vara på samma sida i Hem & Hyra. Det betyder att ni bara kan skriva när och var årsmötet är. Andra saker som att ni bjuder på fika eller har något roligt program kan vi inte skriva om i tidningen. Men vi kan berätta om det på Hyresgäst­föreningens webbplats och i våra sociala medier. Det finns även möjlighet att skicka ut en digital påminnelse till alla medlemmar med e-post.
  • Meddela er förenings folkrörelseutvecklare om ni vill ha ett hybrid eller digitalt årsmöte senast 26 januari. Ni kan läsa mer om hybrida årsmöten HÄR
  • Om ni vill att någon från folkrörelseenheten deltar på ert årsmöte, ställ frågan till er folkrörelseutvecklare om de kan delta senast den 26 januari.
  • Förbereda föregående års handlingar och skicka dem till föreningen revisorer senast 31 januari i enlighet med stadgarna.
  • Beställa handlingar (tex medlemslista och tryck av verksamhets­berättelse, verksamhetsplan för kommande år, dagordningar). Kontakta Belinda Fercher senast 2 veckor innan årsmötet.
  • Planera eventuell förtäring.
  • Planera för hur sluten omröstning ska genomföras om det begärs
  • Förbereda punkt 18 på dagordningen (motioner samt förslag från styrelsen).
  • Utse ansvariga för olika uppgifter i samband med årsmötet (t.ex. hälsa välkommen, ordna någonting att äta).
  • Förslag på mötesledning (valberedning eller styrelse förbereder).

Förslag på programpunkter:

- Bjud in en förhandlare som pratar om förhandlingar, många medlemmar är oroliga över höjda hyror

- Civilförsvarsförbundet kan hålla ett pass i Hemberedskap

- Genomför en trygghetsvandring på ert bostadsområde

- Vad du får och inte får göra som hyresgäst

- Kulturinslag

- Besök från något bostadsbolag som kan lämna allmän information

- Filmvisning av filmen "Hyresgäst­föreningen 100 år” (den långa filmen, 28 min?)

- Magiker/trollkarlsföreställning

På årsmötet, ha med:

• Verksamhets­berättelse
  • Uppgift om när kallelsen kom till medlemmarna
  • Dagordning
  • Medlemslista i namnordning (enligt GDPR ska alla medlemslistor raderas eller strimlas när syftet med listan är uppfyllt)
  • Stadgar
  • Protokoll
  • Röstningsverktyg
  • Ordlista för årsmöte
  • Arvodesreglemente
  • Ekonomisk redovisning och revisionsberättelse
  • Årets verksamhetsplan
  • Eventuell förtäring

Efter årsmötet:

Kontaktuppgifter:

För er som använder regionens revisorer:

revision.norrland@hyresgastforeningen.se alternativt:

Revision Hyresgäst­föreningen

Västra Norrlandsgatan 10D

903 27 Umeå

Kallelse Hem & Hyra, Birgitta Gustafsson:

birgitta.gustafsson@hyresgastforeningen.se eller 010-459 18 19

Folkrörelseutvecklare:

Belinda Fercher (Kiruna, Östra Norrbotten, Boden, Luleå, Norra Västerbotten, Södra Västerbotten, Örnsköldsvik): belinda.fercher@hyresgastforeningen.se eller 010-459 18 46

Clas Alenius (Storsjöbygden): clas.alenius@hyresgastforeningen.se eller 010-459 18 02

Linda Käck (Piteå/Älsbyn, Ådalen, Gällivare, Sundsvall/Timrå): linda.kack@hyresgastforeningen.se, 010-459 18 22 eller

Linda Käck

Hyresgäst­föreningen

Västra Norrlandsgatan 10 D

903 27 Umeå

Jäv

I Hyresgäst­föreningens stadgar paragraf 2.4 Jäv står det "Förtroendevald eller anställd är jävig då det finns någon särskild omständighet som kan rubba förtroendet för personens opartiskhet. Den som är jävig får inte delta i beslut." Ha det i åtanke när årsmötet väljer personer till olika uppdrag. Det är till exempel en jävig situation om en revisor är sambo eller släkt med en styrelseledamot i samma förening.