Film: Detta gäller i hyresrätt på vintern

Vems ansvar är det att skotta snö utanför porten? Vem ska plocka bort farliga istappar och vad gäller om man vill ställa till med nyårsfest? Hyresgäst­föreningens jurist Tobias Gradén svarar på vanliga frågor som hyresgästerna har på vintern.

Blockerat innehåll.

Hur kallt får det vara i lägenheten?
– Temperaturen inomhus i bostadslägenheter följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Och de rekommenderar att det ska vara mellan 20 och 23 grader i en lägenhet. Och absolut inte under 18 grader. Med det sagt kan man ibland få vara beredd på att det är kallare under vissa perioder om det kommer en tillfällig intensiv köldknäpp, eller om elementen inte riktigt hunnit komma igång.

Vad gäller kring snöröjning och sandning?
– Hyr man en villa så har man ofta ansvaret själv för att salta, snöröja och så vidare. Hyr man en lägenhet i ett flerbostadshus, så är det hyres värdens ansvar att sköta de gemensamma utrymmena såsom gången in till lägenheterna. Då ska han salta, skotta, snöröja och så vidare. Det finns inget som säger hur ofta, men det ska ske så ofta som det behövs.

Vem ansvarar för farliga istappar?
– Om det är ett flerbostadshus så är det hyresvärden som ska göra något åt det. Hyr du en villa eller ett radhus, får du själv göra det.

Vad gäller om man har nyårsfest?
– Om man har nyårsfest ska man tänka på att det är samma regler för störningar på nyår som alla andra gånger. Med det sagt så är de flesta grannar, hyresvärdar och domstolar mer hänsynstagande till festhögtiderna såsom nyår.