Kurser för förtroendevalda

Här hittar du information om de kurser som Hyresgäst­föreningens region norra Skåne erbjuder våra förtroendevalda. Här träffas vi i en lokal eller så erbjuds även möjligheten att delta digitalt via Teams. Vad som gäller står vid respektive utbildningstillfälle.

styrelsemöte

Styrelseutbildning

Som förtroendevald i Hyresgäst­föreningen ska du känna dig trygg och säker på ditt förtroendeuppdrag i en av våra många styrelser. På denna utbildning både lär du dig och utvecklar din roll som styrelseledamot.

Målgrupp: nya förtroendevalda ledamöter i Hyresgäst­föreningen
Syfte: Öka kunskaperna om styrelseuppdragen och möjliggöra att fler medlemmar åtar sig förtroendeuppdrag.
Datum: 13 april 2024

Läs mer och anmäl dig här!

kvinna och man i tvattstugan hero

Utbildning för husombud

Lär dig mer om ditt uppdrag som husombud. Hur kan du vara länken mellan Hyresgäst­föreningen och ditt bostadsområde och bidra till ett större medlemsinflytande? Utbyt erfarenheter med andra medlemmar med samma förtroendeuppdrag som du.

Målgrupp: husombud
Syfte: lär dig mer om uppdraget och din förening
Datum:
hösten 2024

Tjej som funderar
Hyresgäst­föreningen

Utbildning för kassörer

Som kassör i Hyresgäst­föreningen erbjuds du utbildning för att ha möjlighet att utföra uppdraget så enkelt och riktigt som möjligt tex med hjälp av mall för huvudbok med årsavslut.

Sedan 2023 används en gemensam mall för huvudbok och i den finns årsavslutet. Här kan du få praktisk hjälp och vägledning hur detta görs på ett smidigt sätt.

Målgrupp: förtroendevalda kassörer i Hyresgäst­föreningen
Syfte: att kassörer i Hyresgäst­föreningen ska få kunskaper att utföra sitt uppdrag.
Datum: 9 och 17 januari 2024 GENOMFÖRDA. Nästa tillfälle är vid styrelsutbildningen i april samt november (tema årsbokslut)

En man i kostym skakar hand med någon.

Förhandlingsutbildning - grund

Utbildning för dig med förtroendeuppdraget förhandlingsdelegat i Hyresgäst­föreningen. Våra förhandlare går igenom förutsättningar för hyres­förhandlingar och förbereder dig för att du på bästa sätt ska kunna företräda dina grannar vid förhandlingsbordet.

Målgrupp: förtroendevalda förhandlings­delegater
Syfte: ökad kunskap om förhandlingsuppdraget
Datum: maj 2024 (datum och anmälningslänk kommer)

Leende kvinna vid trädgårdsbord

Utbildning för valberedare

En förening behöver ständigt arbeta med att engagera fler medlemmar och valberedningen är en viktig länk i detta arbete. Hur kan vi alla hjälpas åt för att hålla liv i folkrörelsen? Vad har vi för verktyg och hur kan vi hjälpas åt?

Förmågan att engagera och att beskriva uppdraget som förtroendevald ger goda förutsättningar för ett aktivt styrelsearbete. Vi går igenom arbetet mellan årsmötena.

Målgrupp: Valberedare i Hyresgäst­föreningen.
Syfte: Att utveckla folkrörelsen.
Datum: september (datum och anmälningslänk kommer)

mamma och son vid köksbord

Utbildning för revisorer

En förtroendevgald revisor granskar styrelsens arbete, så att stadgar följs och att styrelsen arbetar utifrån de beslut som fattades på årsmötet. Hur kan och bör en revisor lägga upp sitt arbete och vad som är viktigt att veta och tänka på kring uppdraget?

Målgrupp: valda föreningsrevisorer i Hyresgäst­föreningen
Syfte: att som revisor få rätt redskap för att kunna utföra sitt uppdrag
Datum: söndag 26 maj 2024

Porträttbild Carolina Nilestam