Kurser för förtroendevalda

Här hittar du information om de kurser som Hyresgäst­föreningens region norra Skåne erbjuder. Här träffas vi i en lokal eller så erbjuds även möjligheten att delta digitalt via Teams. Vad som gäller står vid respektive utbildningstillfälle.

Händer som håller i en kartong med konservburkar, pasta och mat som håller länge.
iStock

Temakväll: Hemberedskap

Är du beredd om krisen kommer? På denna temakväll får du grundläggande kunskaper om hur du kan stärka din beredskap i hemmiljö. Syftet med kvällen är även att du som förtroendevald i Hyresgäst­föreningen ska kunna starta upp egna studiecirklar i ditt bostadsområde på temat hemberedskap. Här finns stöd från vårt studieförbund ABF samt studiecirkelmaterial att använda.

Datum: torsdag 29 februari 2024
Tid: 18.00-21.00
Plats: ABF Helsingborgs lokaler på Södergatan 15, Helsingborg
Utbildare: Ole Borup Jacobssen, Civilförsvarsförbundet
Målgrupp: förtroendevalda i Hyresgäst­föreningen (tex husombud och ledamöter)

Anmälan: Klicka här för att komma till anmälningsformuläret Sista anmälningsdag är 26 februari

Ett samarrangemang mellan Hyresgäst­föreningen, ABF Helsingborg och Civilförsvarsförbundet.

styrelsemöte

Styrelseutbildning

För att du som förtroendevald i Hyresgäst­föreningen ska känna dig trygg och säker på ditt förtroendeupdrag i en av våra många styrelser erbjuder vi styrelseutbildning. Där både lär du dig och utvecklar din roll som styrelseledamot.

Målgrupp: förtroendevalda ledamöter i Hyresgäst­föreningen

Syfte: Att öka kunskaperna om styrelseuppdraget och möjliggöra att fler medlemmar åtar sif förtroendeuppdrag i Hyresgäst­föreningen.

Datum: lördag 13 april
Tid: 10.00-16.00
Plats: Järnvägsgatan 18, Helsingborg
Anmälan: anmälningslänk kommer inom kort!

Räknar med miniräknare
iStock

Utbildning för kassörer

Som kassör i Hyresgäst­föreningen erbjuds du utbildning för att ha möjlighet att utföra uppdraget så enkelt och riktigt som möjligt tex med hjälp av mall för huvudbok med årsavslut.

Sedan 2023 används en gemensam mall för huvudbok och i den finns årsavslutet. Här kan du få praktisk hjälp och vägledning hur detta görs på ett smidigt sätt.

Målgrupp: förtroendevalda kassörer i Hyresgäst­föreningen
Syfte: att kassörer i Hyresgäst­föreningen ska få kunskaper att utföra sitt uppdrag.
Datum: 9 och 17 januari 2024 GENOMFÖRDA. Nästa tillfälle är vid styrelsutbildningen i april samt i november (tema årsbokslut)

En kvinna läser en bok

Förhandlingsutbildning - grund

Utbildning för dig med förtroendeppdraget förhandlingsdelegat i Hyresgästföreingen. Våra förhandlare går igenom förutsättningar för hyres­förhandlingar och förbereder dig för att du på bästa sätt ska kunna företräda dina grannar vid förhandlingsbordet.

Målgrupp: förtroendevalda förhandlings­delegater
Syfte: ökad kunskap om förhandlingsuppdraget
Datum: maj 2024 (datum och anmälningslänk kommer)

Hyresförhandling

Utbildning för valberedare

En förening behöver ständigt arbeta med att engagera fler medlemmar och valberedningen är en viktig länk i detta arbete. Hur kan vi alla hjälpas åt för att hålla liv i folkrörelsen? Vad har vi för verktyg och hur kan vi hjälpas åt?

Förmågan att engagera och att beskriva uppdraget som förtroendevald ger goda förutsättningar för ett aktivt styrelsearbete. Vi går igenom arbetet mellan årsmötena.

Målgrupp: Valberedare i Hyresgäst­föreningen.
Syfte: Att utveckla folkrörelsen.
Datum: september (datum och anmälningslänk kommer)

En man skriver på ett papper.

Att vara hyresgäst - föreläsning om rättigheter och skyldigheter i hyresrätt

Medlemsföreläsning där du får koll på allmänna bestämmelser i hyresrätt och hur reglerna påverkar dig som hyresgäst.

Upplevda störningar är bland de vanligaste frågorna som kommer in till Hyresgäst­föreningen. Det kan till exempel vara husdjur som låter, att man får in cigarettrök i sin lägenhet eller att det spelas hög musik på nätterna. Vad är då egentligen okej? Som hyresgäst har du många bra rättigheter, men också flera skyldigheter.

Föreläsare är hyresjurist på Hyresgstföreningen  och fokuserar på allmänna bestämmelser för hyresrätten och hur reglerna påverkar dig som hyresgäst.

Målgrupp: Hyresgäst­föreningens medlemmar
Syfte: Öka hyresgästers kännedom om rättigheter och skyldigeter som hyresgäst.
Datum: kan ges utifrån efterfrågan. Kontakta utbildningssamordnare för mer information.

Porträttbild Carolina Nilestam

Carolina Nilestam