Fysiska kurser

Här hittar du information om de kurser som Hyresgästföreningens region norra Skåne erbjuder. Här träffas vi i en lokal eller så erbjuds även möjligheten att delta digitalt via Teams. Vad som gäller står vid respektive utbildningstillfälle.

Kaffekopp och hyresavtal.
Söderhavet

Föreläsning om rättigheter och skyldigheter i hyresrätt - Helsingborg
GENOMFÖRD

Välkommen till medlemsföreläsningen: "Rättigheter och skyldigheter i hyresrätt". Här får du koll på allmänna bestämmelser i hyresrätt och hur reglerna påverkar dig som hyresgäst.

Upplevda störningar är bland de vanligaste frågorna som kommer in till Hyresgästföreningen. Det kan till exempel vara husdjur som låter, att man får in cigarettrök i sin lägenhet eller att det spelas hög musik på nätterna. Vad är då egentligen okej? Som hyresgäst har du många bra rättigheter, men också flera skyldigheter.

På denna föreläsning får du information om allmänna bestämmelser om hyresrätten och hur reglerna påverkar dig som hyresgäst.

Datum: tisdagen 14 november
Tid: 18.00-19.00
Plats: Hyresgästföreningens regionkontor på Järnvägsgatan 18 B, Helsingborg
Målgrupp: medlemmar i Hyresgästföreningen

Välkommen!

ung man mustage öppnar dörr

Att vara husombud eller lokalansvarig
GENOMFÖRD

Vid samma tillfälle erbjuder vi två olika utbildningar:

Nu är det äntligen dags att få prata om rollen som husombud! Vad gör ett husombud, egentligen? Vi utbyter erfarenheter och reder ut begreppen oavsett om du är ny eller ”gammal” i din roll.

Som lokalansvarig för uthyrning av lokaler kan du ibland ställas inför en del utmaningar och dilemman men även en hel del roliga och glada möten. Måste det skrivas ett avtal? Vad gör jag om något går galet? Vem ansvarar för brand-tillsynen? Hur är det med försäkring? Ska vi ha en krisplan? Här reder vi ut vad som gäller när en av våra lokaler hyrs ut!

Datum: lördagen 24 september
Tid: 10.00-12.00
Plats: Regionkontoret i Helsingborg
Målgrupp: för dig som är husombud eller lokalansvarig

Räknar med miniräknare
iStock

Utbildning för kassörer i Lokala Hyresgästföreningar
GENOMFÖRD

Hyresgästföreningen har en hel del nya rutiner när det kommer till kassörsuppdraget. En ny nationell ekonomienhet har skapats för att vi ska kunna arbeta som en organisation. I och med detta erbjuds nu en utbildning för dig som är kassör i en Lokal Hyresgästförening, allt för att du ska kunna utföra ditt förtroendeuppdrag på ett korrekt och enkelt sätt som möjligt.

Utbilaren finns med via Teams och du som deltagare är med på plats på regionkontoret eller om det inte går via Teams.

Datum: måndagen 26 september
Tid: 18.00-19.30
Plats: Regionkontoret i Helsingborg eller via Teams
Målgrupp: för dig som är kassör i Lokal Hyresgästförening
Utbildare: Susanne Östlund, nationella ekonomienheten

Valberedningen – det viktigaste uppdraget
GENOMFÖRD

Valberedningens arbete– från årsmöte till årsmöte. Vi går igenom de styrdokument som finns för valberedningar i Hyresgästförening och hur man kan jobba i praktiken med sitt valberedningsuppdrag under året.

Datum: lördagen 8 oktober
Tid: 10.00-15.00
Plats: regionkontoret i Helsingborg
Målgrupp: För dig som är valberedare
Utbildare: Cajsa Linderoth, strateg, och Marie Linnarsson, nationella valberedningen. Båda från Hyresgästföreningens region i Bohuslän, Älvsborgs och Skaraborgs län.

förhandling

Utbildning för förhandlingsdelegater
GENOMFÖRD

Vi går mot en ny förhandlingssäsong och du som förhandlingsdelegat i Hyresgästföreningens region norra Skåne erbjuds utbildning i ditt uppdrag.

Vare sig du är ny eller gammal i ditt uppdrag som förhandlingsdelegat passar denna utbildning dig. Här blir du bland annat uppdaterad kring det nya förhandlingsunderlaget med 3-partsöverenskommelsen, förhandlingsriktlinjer och vad som ingår i ditt uppdrag som förhandlingsdelegat. Allt för att du ska få goda förutsättningar för att vara väl insatt i ditt uppdrag.

Utbildningen hålls fysiskt på regionkontoret i Helsingborg men om det passar dig bättre går det även bra att du är med på länk via Teams. Du anger detta i anmälningsformuläret.

Datum: måndag 10 oktober
Tid:
18.00-20.00
Plats:
Hyresgästföreningens regionkontor, ingång via Järnvägsgatan 18 B
Målgrupp:
 för dig som är invald förhandlingsdelegat i Hyresgästföreningens region norra Skåne
Utbildare: Fredrik Malmberg, förhandlare och Karl-Mikael Jensen, gruppchef förhandling

Räknar med miniräknare
iStock

Utbildning för kassörer i Hyresgästföreningar
GENOMFÖRD

Hyresgästföreningen har en hel del nya rutiner när det kommer till kassörsuppdraget. En ny nationell ekonomienhet har skapats för att vi ska kunna arbeta som en organisation. I och med detta erbjuds nu en utbildning för dig som är kassör i en Hyresgästförening, allt för att du ska kunna utföra ditt förtroendeuppdrag på ett korrekt och enkelt sätt som möjligt.

Datum: måndagen 17 oktober
Tid: 18.00-19.30
Plats: Regionkontoret i Helsingborg eller via Teams
Målgrupp: för dig som är kassör i en Hyresgästförening