Hus med hjärta
Art of line, Shutterstock

Ett tryggare boende: Lär av värmlänningarna

I Värmland har Hyresgäst­föreningen ett unikt sätt att använda och implementera Huskurage i bostadsområdena. Vill du bidra till ett tryggare boende där du bor? Lär av värmlänningarna.

- Vi gör det tillsammans med hyresvärd, polis och socialtjänst, säger Siri Hasting, boendeutvecklare hos Hyresgäst­föreningen Region Mitt. Vi vill se mer än bara en lapp i trapphuset - vi vill se engagemang och förståelse i frågan!

Huskurage handlar om att grannar hjälper varandra att stoppa våld i hemmet.

- Våldet innanför lägenhetsväggarna har blivit allt mer frekvent, inte minst under pandemin och vi måste fortsätta jobba, trots restriktioner.

- I april utbildades alla anställda på Hammaröbostäder, härnäst erbjuds digitala utbildningar för de boende, berättar Siri.

Vill du veta mer om arbetet med Huskurage i Värmland eller hur du kan arbeta med Huskurage i ditt bostadsområde? Hör av dig till siri.hasting@hyresgastforeningen.se