Glada deltagare på ett möte
region Mitt

Lokala hyresgäst­föreningar

Viktigt! Lokala hyresgäst­föreningar har under 2021 getts dispens av Förbundsstyrelsen att ha sina årsmöten fram till 30 juni.

Hyresgäst­föreningens vision
Ett tryggt boende där människor och samhälle utvecklas

Gör din röst hörd.
Vad vill du förändra eller förbättra? Vi lyssnar på varje idé och varje åsikt.
Nedan kan du läsa vad din lokala Hyresgäst­förening syfte är.

Lokala hyresgäst­föreningar

Stadgar för lokala hyresgäst­föreningar. Gäller sen 2018.

Den lokala hyresgäst­föreningens uppgift

Lokal hyresgäst­förening ska arbeta för inflytande, trygghet och gemenskap för hyresgästerna. Lokal hyresgäst­förening ansvarar även för de frågor som årsmötet beslutar ska ingå i uppdraget. Den lokala hyresgäst­föreningens verksamhet ska redovisas inom ramen för hyresgäst­föreningens verksamhet.

Den lokala hyresgäst­föreningens årsmöte

Den lokala hyresgäst­föreningens högsta beslutande organ är dess årsmöte.

Årsmötets sammanträde

Årsmötet ska hållas före februari månads utgång. Den lokala hyresgäst­föreningens styrelse kallar alla medlemmar som är bosatta inom verksamhetsområdet till årsmötet. Kallelse till årsmöte ska ske senast två veckor före mötet.

Årsmötets uppgifter

• Fastställande av röstlängd
  • Fråga om kallelse till mötet behörigen skett
  • Val av mötesordförande, mötessekreterare, justerare, rösträknare
  • Styrelsens berättelse för föregående år
  • Revisorernas berättelse
  • Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen
  • Beslut om antalet ledamöter i styrelsen
  • Val av ordförande, övriga styrelseledamöter och ersättare
  • Val av revisor/er och ersättare för dessa
  • Val av valberedning
  • Behandla verksamhetsinriktning
  • Behandla förslag från styrelsen och nya frågor

Extra årsmöte

Extra årsmöte ska hållas om styrelsen för den lokala hyresgäst­föreningen eller föreningsstyrelsen så beslutar. Kallelse till årsmöte ska ske minst två veckor före mötet.

Val och omröstning vid årsmöte

Varje medlemskap äger en röst samt yttrande- och förslagsrätt. Röstning med fullmakt får inte förekomma. Ledamot av lokala hyresgäst­föreningens styrelse äger inte förslags- eller rösträtt i frågor som rör ansvarsfrihet för det
gångna räkenskapsårets verksamhet och förvaltning, i vilka frågor styrelseledamöterna endast har yttranderätt. Årsmötets beslut utgörs av den mening som har fått mer än hälften av de avgivna rösterna. Vid lika röstetal avgör lotten. Vid val ska sluten omröstning verkställas om någon röstberättigad begär det. Röstsedel ska i sådana fall, för att godkännas, uppta det antal namn som ska väljas. Kandidater anses valda i den ordning de erhållit röstetal. Vid lika röstetal avgör lotten.

Valberedningen väljs av årsmötet. Valberedningens uppgift
är att bereda förslag till lokal föreningsstyrelse.

Den lokala hyresgäst­föreningens styrelses uppgift

Styrelsen verkställer årsmötets beslut och leder mellan årsmötena den lokala hyresgäst­föreningens verksamhet. Styrelsen ansvarar i förekommande fall för den lokala hyresgäst­föreningens ekonomi. Styrelsen består av ett ojämnt antal ledamöter. Ordförande väljs av årsmötet. Styrelsen konstituerar i övrigt sig själv. Styrelsen är beslutför när mer än hälften av ledamöterna är närvarande. Vid lika röstetal så har ordförande utslagsröst. Vid styrelsens sammanträden ska protokoll upprättas. Styrelsen ska, på begäran av revisor, hålla protokoll och övriga handlingar rörande kalenderårets verksamhet tillgängliga.

Revision

Årsmötet väljer för ett eller två år minst en revisor som kan vara hyresgäst­föreningens. Revisorn ska granska styrelsens verksamhet och ekonomiska förvaltning. Revisorn/revisorerna upprättar en skriftlig revisionsberättelse där styrelsens ansvarsfrihet för föregående räkenskapsår ska till- eller avstyrkas. Revisionsberättelsen ska överlämnas till lokala hyresgäst­föreningens styrelse senaste en vecka före årsmötet.

Allmänna bestämmelser

Den lokala hyresgäst­föreningens styrelse och årsmöte är skyldiga att iaktta Hyresgäst­föreningens mål och program samt följa stadgar och stadgeenligt fattade beslut. Om den lokala hyresgäst­föreningen upplöses tillfaller eventuella tillgångar hyresgäst­föreningen.

Emmeli Wulfstrand Strateg

Emmeli Wulfstrand