nyhetsbrev Örebroföreningen

Nyhetsbrev maj

Här är Hyresgäst­föreningens Örebro-Lekebergs nyhetsbrev för maj månad.

Sommaraktiviteter mot marknadshyror

Den 31 maj kommer förslaget att börja införa marknadshyror från regeringens utredare. Regeringens tidplan är att riksdagen i början av 2022 ska klubba igenom en ny lag som ska träda i kraft före nästa års val Så det är NU vi måste ta striden!

För att vi ska lyckas måste många vara med och vi måste nå många medlemmar och förstås många andra. Därför är det lokala arbetet oerhört viktigt. Dessvärre är vi lite begränsade av pandemin och de restriktioner som finns men vi hoppas att det kommer att lätta liten åtminstone i slutet av sommaren.

Den nuvarande planeringen är att vi i juni ska genomföra en stor utdelning av material, helst till alla hyresgäster i vårt område, Örebro-Lekeberg, alltså till drygt 40 000 lägenheter. Då behöver vi vara många som hjälper till.

I augusti hoppas vi kunna genomföra många möten, troligen utomhus, med många hyresgäster om marknadshyror. Då hoppas vi få ett bra tryck i frågan med brev/mail till politiker, namninsamlingar, affischering och gärna mycket mer.

Den 7 juni (på kvällen) har vi upptaktsmöte för våra aktiviteter. Det kommer att bli på distans med hjälp av telefon, surfplattor och datorer. Det kommer en inbjudan lite senare men boka tiden redan nu!

Vi ska göra mycket! Vi ska nå många! Fundera gärna på vad du kan göra! Vi kommer också att vara aktiva på sociala medier men mycket av vår styrka är ju just i att vi är många!

Om Öbos renoveringsplaner

I mars antog Öbos styrelse en renoveringsstrategi. Det är Öbos eget dokument och Hyresgäst­föreningen har inte deltagit i utarbetandet av strategin. Men eftersom den troligen kommer att få stor betydelse för kommande renoveringar så vill vi att den ska vara tillgänglig som ett underlag för vårt agerande. Därför ”hjälper vi till” att sprida den.

Vår uppfattning är att strategin till stor del är resultatet av många hyresgästers och Hyresgäst­föreningen agerande mot de stora hyreshöjningar som renoveringar många gånger inneburit.

Vi, Hyresgäst­föreningen, ser en hel del positiva ambitioner i renoveringsstrategin men vi vet ju ännu inte vad det kommer att betyda i praktiken.

Här kan du läsa och ladda hem Öbos renoveringsstrategi.

Tipsa om innehåll i nyhetsbrev

Det här är det sjunde nyhetsbrevet som kommer sedan starten i höstas och som riktar sig till aktiva och intresserade i Hyresgäst­föreningen Örebro-Lekeberg. Vi hoppas förstås att innehållet lite bidrar till vår verksamhet men det skulle vara mycket bra om fler hör av sig med tips och synpunkter på vad nyhetsbrevet kan innehålla.

Skicka gärna till föreningens mejl. Det går också bra att höra av sig till någon i styrelsen. Kontaktuppgifter till styrelsen finns på föreningens hemsida.

Kom med i en arbetsgrupp

För att vi ska ska bli starkare och ge fler möjlighet att vara aktiva så har vi bildat ett antal arbetsgrupper i Örebro-Lekebergföreningen.

Du som är intresserad av att vara med kan anmäla ditt intresse genom att mejla till föreningens e-post: foreningen.orebro-lekeberg@hyresgastforeningen.se