Stefan Lindborg
Foto: Nils-Olof Larsson

Stubo i Ulricehamn vill höja hyrorna med 9,5 procent

Stubo AB kallar till förhandling om nästa års hyror och vill få igenom en höjning med 9,5 procent från årsskiftet. Något som Hyresgäst­föreningen inte är beredda att acceptera.

Nu drar hyresförhandlingen för 1 054 hushåll i Ulricehamn igång. Kommunägda Stubo har aviserat att man vill höja hyrorna med 9,5 procent från den 1 januari. Motparten Hyresgäst­föreningen anser att kravet är på en väldigt hög nivå och deras förhandlare, Stefan Lindborg, menar att det inte är rimligt att hyresgästerna ska bära hela kostnadsökningen:

– Det kommer vi aldrig att acceptera. Istället kommer vi att granska kostnadsutvecklingen på orten och utifrån det försöka träffa en så bra överenskommelse som möjligt för hyresgästerna. Vi kommer inte att gå med på en hyreshöjning som är högre än vad som är absolut nödvändigt.

– Många av våra medlemmar är oroliga att de ska behöva gå från hus och hem om hyresvärdarna driver igenom stora hyresökningar. Därför förutsätter vi att Stubo nu gör allt som står i deras makt för att genomföra besparingar och effektiviseringar innan slutnotan landar på hyresgästerna.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter skulle Stubos krav innebära en höjning med 501 kronor i månaden eller drygt 6 000 kronor per år.

Hyresgäst­föreningen bjuder in alla Stubos hyresgäster till möte för att fånga upp de boendes synpunkter inför förhandlingen och för att svara på frågor. Mötet kommer att hållas den 3 november klockan 18 på Solrosvägen 6 i Ulricehamn.

Förhandlingen startar den 10 november.