Gatubild från Borås
Nils-Olof Larsson

Kampen mot marknadshyra går vidare

- Vi tar matchen mot marknadshyran! Vi har alla ett ansvar att förklara för politiker och för väljare vad som händer om vi börjar införa en "friare hyressättning" - och förklara vad det betyder för hyresgästen och för samhället. Det säger Lennart Derehag, ordförande för Hyresgäst­föreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg, i anledning av regeringsförhandlingarna.

Kraven på friare hyressättning förs fram av Centerpartiet och av Liberalerna, som ett av flera krav för att stötta en socialdemokratisk regering.

- Det är vansinnigt att driva den här frågan, konstaterar Lennart Derehag. Det hjälper inte till att få bort bostadsbristen, det kommer att höja hyresnivåerna när vi egentligen behöver sänkta hyror och det är ju så att väljarna, från både C och L är tydligt emot!

För hyresgästerna skulle kraven, om de genomförs, betyda en större oro för sin ekonomi och sin grundtrygghet. Segregationen skulle öka och integrationen minska.

- Vi föreslår istället en bred reform på bostadsmarknaden, där alla aktörer hjälper till, säger Lennart Derehag. Staten och samhället måste ta en mer aktiv roll när det gäller byggandet för att det ska finnas bostäder.

Under valrörelsen arbetade Hyresgäst­föreningen mycket aktivt med "Nej till marknadshyra" och fick väldigt god respons från väljare, politiker och analytiker. Och det kan vi göra en gång till, konstaterar Lennart Derehag:

- Vi fick upp diskussionen "på bordet", och skulle det behövas får vi mobilisera våra krafter en gång till.