Klipp från Hem & Hyra som tar upp frågor kring överhyra. Ludvig Möller, förhandlare och jurist.
Montage Hem & Hyra, Ludvig Möller, förhandlare och jurist på hyresgäst­föreningen. Foto: Nils-Olof Larsson

Hyresvärdar måste betala tillbaks överhyra

Många hyresvärdar höjer hyran utan att förhandla med Hyresgäst­föreningen - och det är ett fenomen som ökar. Många hyresgäster betalar för mycket – och Hyresgäst­föreningen är på krigsstigen. Nu betalas miljonbelopp tillbaks till hyresgästerna.

Det finns hyresvärdar som inte följer reglerna för hur stor hyran ska vara – de tar ut högre hyra än vad som är avtalat. Följden blir överhyra, att hyresgästerna betalar alltför mycket och hyresvärden kammar in storkovan.

På Hyresgäst­föreningen jagar man nu felaktiga hyror, drar hyresvärdarna till Hyresnämnden som är en domstolsliknande myndighet, och kräver tillbaks pengar till de drabbade hyresgästerna. Det rör sig om miljonbelopp och det har förekommit fall där hyran varit mer än dubbelt så stor som avtalad.

- Hyran ska vara rättvis, förklarar Ludvig Möller som är jurist och förhandlare på Hyresgäst­föreningen. Lagen kallar det “skälig hyra”. Lika lägenheter ska ha samma hyra, och ett av verktygen för att säkra det är vårt förhandlingssystem, att hyran ska förhandlas.

Oftast är det hyresvärden och Hyresgäst­föreningen som i en förhandling kommer överens om hyran.

Skälet till överhyra kan vara att hyresvärden inte känner till att de måste förhandla med Hyresgäst­föreningen, eller att de helt enkelt “passar på” i bostadsbristens tider. Men det finns också exempel på hyresvärdar som medvetet saltar hyresavin.

- Vår erfarenhet är att man bör vara vaksam, främst när man hyr av en privat fastighetsägare. Vi har inga ärenden som gäller kommunala, allmännyttiga, bostadsbolag, förklarar Ludvig Möller.

Sänkt hyra och återbetalning

Sedan 2018 har Hyresgäst­föreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg hjälpt 46 hyresgäster att sänka sin hyra och dessutom få tillbaka 1 076 527 kronor. Beloppen baseras på skillnaden mellan förhandlad hyra och den hyra som de betalat in. Storleken på återbetalningarna varierar mellan 940 och 87 837 kronor:

• Alingsås, två hyresgäster har tillsammans fått tillbaka 3 242 kronor (2020)
  • Borås, en hyresgäst har fått tillbaka 65 000 kronor (2020)
  • Falköping, sju hyresgäster har tillsammans fått tillbaka 250 505 kronor (2019)
  • Grästorp, fyra hyresgäster har tillsammans fått tillbaka 65 001 kronor (2020)
  • Lidköping, en hyresgäst har fått tillbaka 21 906 kronor (2019)
  • Mariestad, fyra hyresgäster har tillsammans fått tillbaka 126 219 kronor (2018)
  • Skara, 16 hyresgäster har tillsammans fått tillbaka 258 079 kronor (2019-2020)
  • Skövde, sju hyresgäster har tillsammans fått tillbaka 179 918 kronor (2019)
  • Strömstad, två hyresgäster har tillsammans fått tillbaka 91 510 kronor (2018-2019)
  • Trollhättan, en hyresgäst har fått tillbaka 3 910 kronor (2020)