Direktsänt samtal om hyran, Ludvig Möller och Nils-Olof Larsson
Hgf
Direktsänt samtal om hyran, Ludvig Möller och Nils-Olof Larsson

Ett samtal om hyran - och vad som händer

En av våra största enskilda utgiftsposter är hyran vi betalar för vårt hem. Men hur går det till när hyran förhandlas, vad menas med marknadshyra och vad kan det få för betydelse för mig? Och hur kan det bli så fel att hyran sänks med 63% när vi griper in och ställer allt tillrätta? Förhandlingsjurist Ludvig Möller i samtal med Nils-Olof Larsson, kommunikatör.

Under vintern har Hyresgäst­föreningen BohusÄlvsborg-Skaraborg gjort ett antal direktsändningar om aktuella frågor, på sin facebooksida. Tittarna har kunnat följa samtalen direkt och flera har passat på att ställa frågor dirket i sändningen eller efteråt.

Den sändning som väckte störst uppmärksamhet handlade om hyra. Vår förhandlingsjurist Ludvig Möller förhandlar, men har också gripit in när medlemmar hört av sig med frågan "Är det verkligen rätt att jag ska betala så här mycket?" Det har det inte alls varit. Ludvig har fått hyror nedsatta med upp till 63 %, och det är pengar som hyresgästerna fått tillbaks.

Du kan se videon i sin helhet på regionens facebooksida.

Där kan du också se de andra sändningarna.