Fler vill vara med och göra boendet bättre
När Hyresgästföreningen frågar hyresgästerna om deras boende, vad som kan och bör förbättras och om de själva kan hjälpa till på något sätt är det många som är öppna för att göra en insats på något sätt. Någon kan tänka sig att vara kontaktperson, en annan kan tänka sig arbeta med någon fråga som ligger "nära" så vill man bara bli kontaktad och bestämmer sig senare.
Publicerat: 2019-09-18
Engagemanget och viljan att förbättra sitt boende är tydligt när Hyresgästföreningen går runt i bostadsområdena och pratar med hyresgäster.
Under en intensiv vecka har anställda och förtroendevalda knackat dörr i bostadsområden i 18 kommuner. Under tusentals samtal har vi pratat om boendet och hur man kan förbättra det. Boendet engagerar, och väldigt många vet hur man kan förbättra just där man själv bor. Många är också villiga att vara med i arbetet.
- När vi får ett lokalt engagemang där de boende själva är med och driver frågorna, ja då blir det bra, konstaterar Magnus Tengberg som är en av Hyresgästföreningens verksamhetsutvecklare.
- Hyresgästerna och deras kunskaper är en tydlig och nästan nödvändig framgångsfaktor når vi vill ha förbättringar.
Resultatet av förra veckans arbete är inte sammanställt än, men i varje bostadsområde som vi besökt har vi hittat personer som gärna blir kontaktade för vidare samtal.
- Vår utmaning nu är att hinna med att ta kontakt med alla som varit positiva, säger Magnus Tengberg. Vi vill ju inte att det ska ta för lång tid innan vi återkommer till dem, och det är många kontakter som ska tas. Väldigt många...