Fryser.
Mostphotos

De har stängt av elen för mig!

Vår medlem lät uppgiven i telefonsamtalet till vår juridiska rådgivning: "Elbolaget har stängt av min ström - jag har ingen värme, ingen kyl, ingen spis..." Tur i oturen att hen var medlem i Hyresgäst­föreningen som vet hur man använder de legala möjligheterna!

-Elbolaget har stäng av elen i hela huset. Vi har ingen ström till någonting. Det är tydligen så att vår hyresvärd inte betalat elräkningen.

Vår medlem som ringde till rådgivningen på Hyresgäst­föreningen hade lite oro, nästan panik i rösten. Hyresgästerna i huset hade inga egna elmätare - allt ingick i hyran.

När hyresvärden inte betalade elräkningen slog det alltså mot alla hyresgäster.

Det var vår ärendehandläggare Lilyana som tog samtalet.

- Det var såklart akut så jag fick lägga allt annat åt sidan, berättar hon. Det var inte alldeles lätt att lösa.

Hyresvärden hade ju inte kunnat betala elräkningen och det kunde hen inte nu heller. Elbolaget tänkte inte släppa på ström i ledningarna förrän räkningarna var betalda - och det var åtskilliga tusenlappar.

- Efter lite diskussioner på juridiska enheten kom vi fram till att det gick att använda självhjälpsrätt, berättar Lilyana. Det betyder att man själv åtgärdar fel eller brister på hyresvärdens bekostnad.

- Självhjälpsrätt är inte något man inte ska ge sig in på själv, understryker Lilyana. Man ska absolut diskutera med Hyresgäst­föreningen innan man gör något.

Vår medlem kunde låna pengar för att betala elräkningen. Hyran som skulle gått till hyresvärden går nu till att betala tillbaks lånet till vännen.

Lilyana kunde nu ta upp samtalet med elbolaget som släppte på ström redan samma dag!