Sjöbo, Borås
Nils-Olof Larsson
Sjöbo, Borås

AB Bostäder i Borås strandar hyres­förhandlingarna

AB Bostäder i Borås kom till hyres­förhandlingarna med ett krav på 3,5 %. Det var inget Hyresgäst­föreningen kunde gå med på och bolaget strandade förhandlingarna och ärendet ligger nu hos Hyresmarknadskommittén.

Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen
Nils-Olof Larsson
Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

- Vi står långt ifrån AB Bostäder i årets förhandling, konstaterar Hyresgäst­föreningens förhandlare Stefan Lindborg. Förhandlingarna slutade med att bolaget hänsköt förhandlingarna till Hyresmarknadskommittén.

- Under den pågående pandemin har både hyresgästernas och samhällets ekonomi frastats hårt, säger Stefan Lindborg. Det finns utrymme att vara återhållsamma. Vi hoppas att Hyresmarknadskommittén också inser det och kommer med ett medlingsbud som ligger i linje med detta.

Hyresmarknadskommittén(HMK) är ett tvistlösningsorgan som består av ledamöter från Hyresgäst­föreningens Riksförbund och Sveriges allmännytta. HMK väljer oftast att försöka medla i tvisten i första hand. Skulle medling inte fungera blir det en central uppgörelse i HMK.