rubrikbild

Fysiska och hybrida utbildningar

Här hittar du inbjudningar till våra fysiska utbildningar. Flera av utbildningarna är hybrida vilket innebär att du kan delta antingen på plats i lokal eller digitalt via din dator.

Grundutbildning i hyresförhandling.

En utbildning för dig som valts till ledamot i förhandlingsdelegationen. Tillsammans med erfarna förtroendevalda och anställda förhandlare lär du dig om vad uppdraget innebär, hur förhandlingsarbetet går till och du får möjlighet att ställa dina frågor. Föreläsning varvas med gruppövning och diskussion. Nyvalda har förtur men alla intresserade är välkomna att anmäla sig. Utbildningen leds av anställda förhandlare samt förtroendevalda Fredrik Marcusson och Marie Linnarsson. Det finns två tillfällen att välja på, samma innehåll båda gångerna.

Lördag 4 maj kl. 9.30-16.00 på Billingehus Hotell & Möte i Skövde

Lördag 1 juni kl. 9.30-16.00 på Ljungskile folkhögskola

För anmälan och information ring 010-459 23 62 eller via e-post utbildning.bask@hyresgastforeningen.se

Ny i föreningsstyrelsen

En utbildning för dig som valts till förtroendeuppdrag i föreningsstyrelsen. Tillsammans med andra nya ledamöter och erfarna förtroendevalda lär du dig hur styrelsearbetet fungerar och vilka funktioner som finns. I mån av plats kan även du som bara är nyfiken på förtroendeuppdrag delta. Utbildningen leds av Annika Larson Lindlöf från BohusVänerDal samt Patrik Westergren och Roger Svensson från MittVäst.

Onsdag 15 maj kl. 17.00-20.30. På regionkontoret i Vänersborg men du kan delta digitalt via Teams.

För anmälan och information ring 010-459 23 62 eller maila utbildning.bask@hyresgastforeningen.se

Att skriva motioner

En utbildning för dig som vill vara med och påverka Hyresgäst­föreningen och dess inriktning. Du lär dig formalia kring hur man både skriver klarspråk och hur man bäst får fram sitt budskap. Utbildningen leds av Agnetha Andersson och Jan-Ove Berntson

Onsdag 21 augusti kl. 17.30-20.30 på mötesplatsen Olof Palmes gata 7 i Trollhättan

För information ring 010-459 23 62 eller maila utbildning.bask@hyresgastforeningen.se

Miljöutbildning för förtroendevalda.

Hyresgäst­föreningen har en nationell miljöpolicy sedan flera år samt en regional handlingsplan för att genomföra policyns mål. Vi välkomnar nu dig som är förtroendevald och vill veta mer om Hyresgäst­föreningens miljöarbete till en utbildningsträff där vår regionchef Peter Laang tillsammans med förtroendevalda presenterar policyn och berättar om vårt miljöarbete.

Träffen genomförs helt digitalt på Teams för minimal miljöbelastning.

Onsdag 4 september kl. 17.00-18.30

För information och anmälan ring 010-459 23 62 eller maila utbildning.bask@hyresgastforeningen.se

Välkommen till årets förhandlingsupptakt!

Du som är förtroendevald i förhandlingsdelegation är välkommen till en dag där du får information inför kommande förhandlingssäsong. Dagen leds av våra förhandlare Jesper Lissmark, Stefan Lindborg, Abdukadir Abdulle och Thomas Grinderslev. Det blir både information och diskussion och du får gott om tid att ställa frågor.

Kommer i oktober 2024

Grundutbildningar i kick-off-form för dig som vill lära dig mer om bostadspolitik, både i närtid och inför kommande val 2026

Vi går igenom hyresgäst­föreningens prioriterade frågor. Utbildningen leds av vår analytiker Magnus Ejerhed tillsammans med förtroendevalda från bostadspolitiska utskottet i regionstyrelsen.

Genomförs lördagarna 14:e och 28:e september. Tid och plats meddelas senare

För mer information ring 010-459 23 62 eller maila utbildning.bask@hyresgastforeningen.se

Funktionsutbildning för dig som har ansvar för ekonomi.

Välkommen på fördjupande utbildning för dig som är kassör i din lokala hyresgäst­förening. Även ordförande är välkomna liksom föreningarnas motsvarigheter. Både du som är helt ny och du som varit kassör ett tag har nytta av denna utbildning.

Återkommer under hösten 2024

För information ring 010-459 23 62 eller via e-post utbildning.bask@hyresgastforeningen.se

Funktionerna i styrelsen för lokala hyresgäst­föreningen.

En utbildning för dig som valts till uppdrag i en lokal hyresgäst­förening. Tillsammans och under ledning av erfarna förtroendevalda lär du dig om de olika uppdragen i en styrelse. Utbildningen inleds med ett gemensamt pass där vi pratar om Hyresgäst­föreningen och folkrörelsen. Det blir även en punkt om det viktiga valberedningsarbetet. Resten av dagen ägnas åt gruppvisa pass för ordförande, sekreterare, kassör och ledamot.

Nyvalda har förtur men alla intresserade är välkomna i mån av plats.

Genomförd Lördag 13 april

För information om kommande tillfällen ring 010-459 23 62 eller maila utbildning.bask@hyresgastforeningen.se

Stadgar, värdegrund och etiska regler.

Detta är en utbildning för dig som vill lära dig mer om Hyresgäst­föreningens stadgar, värdegrund och de etiska reglerna. Årsstämman 2023 antog reviderade stadgar som gäller från 1 januari 2024. Vad betyder dessa i praktiken och hur kan vi använda dem som verktyg i det dagliga arbete? Och vad ska vi tänka på när vi företräder Hyresgäst­föreningen i och utanför organisationen?

Datum och plats är ej bestämt

Uppföljning efter förhandlingsutbildningar

En digital utbildning för dig som gått någon av våra förhandlingsutbildningar eller för dig som är intresserad av hyresförhandling.

Lördag 7 september kl. 10.00-14.00 på Teams