Ung person planterar grön växt i odlingsbädd

Tips på saker att göra tillsammans med grannarna

Livet blir roligare och bli enklare när man känner sina grannar. Här tipsar vi om enkla sätt att lära känna varandra. Det finns en hel del man kan göra tillsammans som inte kräver så mycket. Och några saker som kräver lite mer.

Man odlar såväl grönsaker som gemenskap!

Att gå samman med sina grannar och starta en odlingar i bostadsområdet lockar många.

Men hur kommer man i gång? Ett första steg kan vara att man pratar ihop sig med grannarna. Nästa steg kan vara att prata med den som förvaltar gården hos hyresvärden. De flesta värdar brukar vara positiva. De kan även bekosta material och kanske verktyg.

Eller tar ni hjälp av den lokala hyresgäst­föreningen eller en folkrörelseutvecklare hos Hyresgäst­föreningen. Den lokala hyresgäst­föreningen kanske vill hjälpa till genom att bjuda in till inspirationsträffar, kanske fröpåsar att komma igång och kanske material till en studiecirkel.

Det finns många sätt att komma i gång på och det är roligt. Nu inför vårsäsongen kan man känna att det börjar klia i odlingsfingrarna. Kanske kan Ni använda en kvarterslokal, för att träffas och börja driva upp plantor, inför säsongen?

Vill Du veta mer, är du välkommen att kontakta folkrörelseutvecklare Christer Forsberg, christer.forsberg@hyresgastforeningen.se

Finn inspiration till att odla hemma

Till och med om du inte har en egen balkong.

I en serie videos berättar Sofia Tungfelt hur du kan börja.

skärmdump av video om odling