Demenssjuk man kan bo kvar

En man som bor i Annelund i Malmö var nära att förlora sin lägenhet. Han hade då vid upprepade tillfällen missat att betala sin hyra i tid och grannarna klagade på höga ljud och lukter från lägenheten.

Malou Gamborn
Hyresgäst­föreningen södra Skåne
Malou Gamborn är glad att kunna meddela mannen att han får bo kvar.

Det gick så långt att mannen riskerade att förlora sin bostad. Samtidigt uppdagades det att mannen led av demens.

— Mannen var inte medveten om sin sjukdom, som kom gradvis, berättar Malou Gamborn, jurist på Hyresgäst­föreningen som drivit ärendet.

När det uppdagades att mannen var sjuk kopplades olika instanser från samhället in. Med hjälp av en god man och hemtjänst förbättrades mannens situation och problemen upphörde. Hyresvärden gick då med på att dra tillbaka uppsägningen.

— Det känns jättebra därför att mannen har varit väldigt orolig för att bli av med sin bostad. Det är en lättnad att äntligen kunna meddela honom att han får bo kvar, säger Malou Gamborn.