Relationer byggs i det vilda

I Norrköping har man kommit på en dundermetod för att bygga relationer mellan grannar, fastighetsägare och Hyresgäst­föreningen. Man åker bort från sina bostadsområden – ut i det vilda.

Sedan många år tillbaka arrangerar Hyresgäst­föreningen varje sommar resor till Kolmårdens djurpark. Resorna arrangeras i samarbete med olika bostadsbolag. Åse Zimmergren, verksamhetsutvecklare på Hyresgäst­föreningen, beskriver hur betydelsefullt det här upplevs av hyresgästerna.

– Det är viktigt för gemenskapen. Man blir en i gänget. Det här har blivit en efterlängtad och återkommande sak hos oss som lockar hundratals varje år. För många blir det här det enda man har råd att göra med familjen på sommaren och då gör man det på samma villkor som alla andra, säger hon.

Bussar avgår från olika platser i Norrköping och tillsammans tar man sig till djurparken. Arrangemanget och subventionen av priset är en gemensam insats från Hyresgäst­föreningen och bostadsbolaget.

Resorna öppnar upp för nya relationer

Men är det verkligen bra att åka bort från det bostadsområde där man ska bo och umgås tillsammans, i stället för att hitta metoder på hemmaplan för att öka inflytande och gemenskap?

– Det ena utesluter väl inte det andra. De här resorna samlar mycket folk från olika kulturer, olika åldrar och olika samhällsklasser – man lär känna varandra på ett sätt som man inte gör på hemmaplan. Inget vi gör i bostadsområdena brukar vara lika uppskattat att delta i, säger Åse Zimmergren.

En djurskötare från Kolmården och ett barn klappar en get
Foto: Kolmården, Rickard Monéus

Under de dagar som hyresgäster samlas i parken står umgänge högt i kurs. Och som om det inte vore nog har man också möjlighet att på ett otvunget sätt möta sin hyresvärd och ställa frågor eller framföra kritik.

Väl hemma igen har många lärt känna nya människor, sina grannar. Möjligheten att bygga vidare på dessa nätverk är goda.

– Det märks att de som kommer med får jättebra kontakt med varandra, och så fort vi kommer hem är första frågan när vi ska åka igen, säger Åse Zimmergren.