Två personer tittar bland begagnade böcker
Pexels

Ordna loppis i ditt kvarter!

Ett klimatvettigt och kul sätt att lära känna sina grannar är att arrangera en loppmarknad eller bytesdag. Det du tröttnat på blir din grannes fynd! I stadsdelen Majorna i Göteborg gick man från enskilda hyresgästinitiativ till en stadsdelsfestival.

Två personer tittar i ett stånd med begagnade böcker
Pexels

Börja med att ta kontakt med din lokala hyresgäst­förening och se om de kan stödja idéen. Nästa steg är att sätta ni ihop en arbetsgrupp som sköter kommunikation och ansvarsfördelning såsom bord, städ och fika. Hyresgäst­föreningen ansöker om säljtillstånd hos polisen för hyresgäster, som tar med sig bord eller filt och säljer av gamla prylar och ting (och naturligtvis ansvarar för ta med sig sina osålda ting från platsen).

Med åren har Megaloppis vuxit och innefattar nu också utplacering av bajamajor, återvinningscontainers och insamling till frivilligorganisationer som tar hand om det som inte sålts under loppisen. Det finns också funktionärer som hjälper till att informera, frivilliga sjukvårdare och vakter som hjälper till att hålla ordning. Megaloppis i Majorna har nu blivit norra Europas största vintagefestival och drar besökare långt utanför Majorna och Göteborg. Men huvudsyftet är en annorlunda och hållbar konsumtion -samt en rejäl folkfest, förstås.

Du behöver såklart inte ordna en megaloppis, det kan bli en riktigt mysig dag även med några få bord, ett par termosar kaffe och kanske någonting hembakat.