Unga gör film om Dalhem

Filmprojekt förverkligar ungas drömmar

Hyresgäst­föreningens verksamheter erbjuder aktiviteter som gör det trivsammare och tryggare att bo. Ett exempel på det är bostadsområdet Dalhem i Helsingborg. Här ger ett filmprojekt unga möjligheten att engageras och utvecklas.

I Helsingborg driver Hyresgäst­föreningen ett filmprojekt med ungdomar från de lokala hyresgäst­föreningarna. Idén med att producera en film om området Dalhem i Helsingborg kommer från medlemmarna Manhal Ahmed och Saif Twayej som är boende i området. Hyresgäst­föreningens folkrörelseutvecklare Jessica Schulz och Nour Habib, arbetar för att ge möjligheter till medlemmar att engagera sig som gör det trivsamt att bo.

Jessica Schulz, folkrörelseutvecklare Hyresgäst­föreningen

Utveckla områden och skapa gemenskap

-       Vårt jobb är stötta boende med aktiviteter som stärker lokalsamhället. Målet med filmprojektet är att skapa sammanhang och engagemang för unga. Hyresgäst­föreningen öppnar dörrar och skapar kontakter som är viktiga för unga. Det ger en meningsfull tillvaro och förbättrar bostadsområden, säger Jessica Schulz folkrörelseutvecklare på Hyresgäst­föreningen i Norra Skåne.

Unga gör film om Dalhem

Filmkollo öppnar dörrar till framtiden

Ungdomarna som deltagit i projektet har fått möjlighet att medverka på ett filmkollo för att lära sig att göra film. Under projektet har alla deltagare även träffat samhällsaktörer och myndigheter och medverkat vid workshops för att få förståelse hur olika val som man gör i livet kan få konsekvenser.

-       Hyresgäst­föreningen har hjälpt oss att uppfylla vår dröm med att göra film och nå vårt mål. Med vår film vill vi hjälpa andra ungdomar och inge framtidshopp, säger Saif Twayej som är en av filmens producenter.

Här möter vi filmprojektets deltagare.

Blockerat innehåll.

Engagera dig

Vill du engagera dig i ditt bostadsområde, din kommun eller din region? Kontakta oss så hjälper vi dig med det du behöver.