familj myser i soffan

Hyresgästernas lägesrapport

I vår senaste lägesrapport tittar vi närmare på hur allmännyttan fortsätter tappa marknadsandelar och hur privatuthyrningen ökar i spåren av både ekonomisk kris och industriboom. Den här utvecklingen speglar en bredare trend där det offentliga tagit ett kliv tillbaka och lämnat över initiativet till marknadskrafterna. Läs hela rapporten för att förstå hur vi hamnade här.

Om lägesrapporten

Hyresgästernas lägesrapport är en återkommande rapportserie där vi tar tempen på bostadsmarknaden och hyresgästernas situation. Med lägesrapporten vill vi ge verktyg åt den som vill förändra och förbättra bostadsmarknaden.

Allmännyttans roll på bostadsmarknaden minskar

Allmännyttan står i dag för en mindre del av bostadsmarknaden än tidigare, trots att antalet allmännyttiga bostäder ökar. Från 2013 till 2023 sjönk allmännyttans andel av bostadsmarknaden från 17,7 till 16,1 procent. Att allmännyttans andel blir allt mindre beror inte längre på stora försäljningar. I stället beror det framför allt på att andra delar av marknaden växer snabbare än vad allmännyttan gör. År 2023 byggdes 5 600 nya allmännyttiga bostäder, men det motsvarade inte ens var tionde ny bostad i landet samma år. Om det fortsätter så här så kommer allmännyttan i framtiden utgöra en ännu mindre del av marknaden. Då riskerar vi att det hyrda boendet blir dyrare och att det blir svårare för kommunerna att använda allmännyttan för att hjälpa alla invånare till ett tryggt och bra boende.

Fakta från rapporten:

• Under 2023 var den allmännyttiga byggtaken bara hälften så hög som på bostadsmarknaden i övrigt.
  • Det totala redovisade överskottet från privatuthyrning har nästan tredubblats på tio år.
  • I Stockholm och Göteborg är andrahandshyrorna ofta mer än dubbelt så höga som på den vanliga hyresmarknaden.
  • En förskollärare i Stockholm behöver betala över 40 procent av sin lön för att hyra en genomsnittlig tvåa i andra hand.

Privatuthyrningen växer snabbt

Fler och fler har börjat hyra ut sina egna bostäder. På grund av den ekonomiska situationen med höga räntor och sjunkande bostadspriser, väljer många att hyra ut sina bostäder istället för att sälja dem. Andrahandshyrorna är ofta mycket högre än vanliga hyror. Särskilt i städer som Stockholm och Göteborg, där hyrorna kan vara mer än dubbelt så höga. År 2023 redovisade svenskarna totalt nästan fyra miljarder kronor i överskott på att hyra ut sina bostäder, vilket är tre gånger mer än 2013. Det är också fler personer än någonsin som redovisar inkomster från privatuthyrning, speciellt i storstäderna och i norra Sverige där industrin växer och många tillfälligt behöver boende.