En kvinna tar av sig sin röda tröja.

Hyresgäst­föreningen vinner designpris

I fredags tilldelades Hyresgäst­föreningen Svenska Designpriset i kategorin folkets röst, för sin nya visuella identitet.

Hyresgästföreningen Svenska Designpriset

Har du sett vår nya logotyp? Den utgör en del av vår nya visuella identitet som i fredags vann folkets röst vid den prestigefulla galan Svenska Designpriset 2022.

Bakom den nya visuella identiteten ligger ett gediget arbete lett av Hyresgäst­föreningens AD Marc Martinez och Designbyrån Söderhavet.

- Målet med Hyresgäst­föreningens visuella identitet är att alla som möter oss ska känna igen oss på det sätt vi vill bli igenkända, oavsett var de möter oss, säger Marc Martínez, AD hos Hyresgäst­föreningens riksförbund.

Vad är en visuell identitet?

En visuell identitet kan beskrivas som den palett av färg, form och bildspråk som organisationer använder i sin kommunikation. Den är en viktig del av varumärket.

Varför en ny visuell identitet?

Sedan 1968 har vår logotype symboliserat trygghet och stabilitet. För att bättre möta dagens behov och vara anpassad till det digitala landskapet, utvecklade vi vår visuella identitet, med bland annat med ett nytt typsnitt särskilt framtaget för Hyresgäst­föreningen.

Vad ska den nya identiteten förmedla?

Vår visuella identitet ska förmedla bryggan mellan människor och förstärka det kraftfulla som finns i Hyresgäst­föreningens rörelse – en folkrörelse som alltid är relevant genom att alltid vara i rörelse:

I typsnittetsom fått namnet Hyra Sans illustreras rörelsen med runda detaljer som bildar vågor samt en unik karaktär. Typsnittet innehåller ligaturer som skapar möten och gemenskap.

Den nya logotypen ska förmedla trygghet, kraft och gemenskap. Logotypen består av två stabila fundament likt hyreshus eller människor förenas av en bro som speglar oss på ett grafiskt, tidlöst och lekfullt sätt.

Färgpaletten är modern och energisk men samtidigt trygg, neutral och trovärdig.

Till den nya visuella identiteten hör även bildspråket – foton och rörliga bilder som ska vara lätta att känna igen och ge en modern och vardaglig känsla med humoristiska inslag.