Stadsdelen Möllevången i Malmö

Bostadspolitiken påverkar jämställdheten

När politikerna bara tänker på det ägda boende blir skillnaderna mellan män och kvinnor på bostadsmarknaden större. Den bostadspolitiska debatten måste handla om det hyrda boendet och att alla ska ha rätt till en trygg bostad. Inför den internationella kvinnodagen lyfter Hyresgäst­föreningen fram orättvisan i bostadssituationen.

Det pratas nästan aldrig om hur dagens bostadspolitik påverkar jämställdheten i Sverige. Regeringen fokuserar mest på det ägda boendet genom höjt rot-avdrag och byggande av bara villor. Vilket ökar de ekonomiska skillnader mellan män och kvinnor.

Sex av tio kvinnor skulle inte ha råd att bo kvar i sin bostad efter en separation. Det vanligaste är att mannen bor kvar och att kvinnan flyttar. Ensamstående mammor har det tuffast och många tvingas till osäkra andrahandskontrakt. De bor i snitt nio kvadratmeter mindre än vad ensamstående pappor gör och lägger en större del av sin inkomst på boendet. Mer än hälften av alla ensamstående mammor bor i dag i hyresrätt. Statistiken talar sitt tydliga språk, hyresrätten är viktig.

Bostadsbristen gör det svårt för många att hitta en bostad

Köerna till hyresrätter är orimligt långa i många delar av landet. Problemen blir värre när politiken fortsätter att prioritera det ägda boendet istället för att bygga fler hyresrätter. Bristen på bostäder kan få allvarliga konsekvenser. I värsta fall kan det handla om liv och död. Flera av de kvinnor som dödades av sin partner 2018-2021 hade bett socialtjänsten om ett nytt boende men inte fått hjälp. Inom ett år dödades de i sitt eget hem.

Svergie som är ett av världens mest jämställda länder, ska kunna bättre. Staten behöver ta sitt ansvar för att minska skillnaderna mellan könen och se till att alla kan få ett tryggt boende.

• Fler ska kunna bo i hyresrätt. Större offentliga satsningar behövs för det hyrda boendet så att fler hyresrätter med rimliga hyror byggs. Det skulle kunna bidra till att dämpa ekonomiska klyftor och säkerställa att kvinnor har makt över sina egna liv.
  • Rädda kvinnor från våldsamma män. Draget till sin spets skulle bostadspolitik med ett tydligt jämställdhetsperspektiv kunna rädda kvinnoliv i de fall då kvinnor snabbt behöver flytta från en våldsam partner. Fler hyresrätter behöver byggas så att tillgången ökar med kortare köer. Fler kommuner behöver förmedla bostäder efter behov, inte bara kötid.

Vi behöver en aktiv bostadspolitik med hyresrätten som en viktig byggsten. Trots det ger regeringen företräde till dem som äger sin bostad. När för få hyreslägenheter byggs och hyresrätten inte tas på allvar drabbas kvinnor hårdast. Om vi vill ha ett jämställt samhälle måste politiken fokusera på att bygga fler hyresrätter med rimliga hyror.

Marie Linder, Förbundsordförande Hyresgäst­föreningen
Erik Elmgren, Förbundschef Hyresgäst­föreningen

Vad mer kan göras? Läs om det i vårt 10-punktsprogram för en hållbar bostadspolitik.

Texten baseras på vår debattartikel i ETC.