Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Willhem höjer hyrorna i Borås med 4,25 procent i genomsnitt

Nu är hyres­förhandlingarna klara mellan Hyresgäst­föreningen och bostadsföretaget Willhem i Borås. Hyrorna höjs mellan 2 och 4,5 procent procent den 1 april. Det är en kraftig sänkning av bolagets ursprungliga krav som låg på 9,78 procent från 1 februari.

Nu är de nya hyrorna klara för 3 296 hushåll hos Willhem i Borås. Överenskommelsen mellanbostadsföretaget och Hyresgäst­föreningen innebär att hyran höjs den 1 april med mellan 2 och 4,5 procent beroende på vilken sorts lägenhet man bor i. Vid förhandlingsstart krävde Willhem att få höja hyrorna redan 1 februari med 9,78 procent.

Enligt Jesper Lissmark, som ledde Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp, har mycket stått på spel i år och han konstaterar att förhandlingarna varit de tuffaste på väldigt länge.

­­– Det är ett svårt år för hyresgäster runt om i Sverige och vi ser hur många får kämpa för att få ekonomin att gå ihop. Då är det svårt att vara nöjd med några hyreshöjningar. Men vi kan konstatera att hyrorna inte höjts med närapå tio procent som var kravet från början.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär överenskommelsen att hyran höjs med 330 kronor i Willhemlyfta lägenheter och 250 kronor i övriga lägenheter. Det kan jämföras med Willhems krav på 770 respektive 545 kronor. För en genomsnittlig studentlägenhet på 25 kvadrat höjs hyran med 105 kronor istället för de 515 kronor som Willhems krav innebar.

Faktaruta

Fastighet